Tuesday, February 10, 2009

Back to work~~



haha boleh tak smlm saye lupe hari cuti...dtg opis skali takde org...call opismate rupe2nyee cutiiiiiiiiiii.....semangat siot nak keje hahaha..so hari ni la dgn rasminye saye start keje lepas habis pantang...

huwaaa...sedeynyee kena pisah ngan afif...setiap sejam call mak..tanye die buat ape ...mlm ni mama tido peluk bantal afif la nampak gayanyee...esok kite jumpe ye sayang...

First day balik office....takde keje nak buat...rupe2nye sepanjang 2 bln ni byk dah perubahan...saye dah kena masuk team lain..uhuhu dpt boss yg kurang bess..tp takpela asalkan keje ok ..gaji masuk bonus masuk ...takleh komplen bebanyak sgt..syukur atleast ade jugak keje (skang ni kan musim org kena buang keje)...

Ofismate sume terkejut sbb saye dpt kurus balik mcm sblm bersalin..ramai bertanye ape rahsianyeee....ehehe...dan yg plg bes sbb perut sy dapat kecut balik walaupon kena operate ari tu...

Okla saya nak share skit menu diet saye dan tips2 nak cepat kurus lepas bersalin...memandangkan husband saya kerje dlm fitness industry so die yg byk aturkan diet menu saye utk kurus...and since saye ni takleh workout (buat sit up and etc) so die mmg strictly jaga menu saye...


  1. No oily food..- saya hanye masak gune olive oil especially utk menumis....menu saye kebanyakannye sup,ayam/ikan bakar,ikan steam atau yg rebus2 sahaja...kari dan masak lemak harus dilupekan buat masa ini...



  2. Eat Brown rice - saya tak makan nasik beras putih kat rumah ...saya makan brown rice...husband sy recommend makan brown rice sbb saya breasfeed lg dan saya akan sentiasa lapa...dgn brown rice ni akan beri tenaga sedikit demi sedikit pade kite (so kite akan lambat rase lapa)..berbanding dgn white rice...tenaga yg die bg serentak dan kalau tak guna akan bertukar jd gula/lemak dlm badan...klik sini utk link benefit of brown rice

  3. Dinner strictly before 7pm- hehe kadang2 terlajak jugak kol 8...kalau saye lapa jugak tgh malam..saya hanya makan oat (berkotak2 biskut oat saya beli )..

  4. No ice - saya mmg pantang ais ...air favourite saya skang honey lemon and fruit juice without ice....sedapp woo


-My fav apple + kiwi juice (blended by my husband)-

Selain dari tu saye juga....

  1. berbengkung siang dan malam without fail selama 30 hari mase pantang hari tu (bukak mase mandi dan pegi buang air sahaja)...

  2. Makan jamu sampai habis..

  3. Exclusively breastfeeding- alhamdulillah saya dpt bf anak saya lg sampai skang...hari tu hampir2 nak give up sbb die taknak tido lansung...siap dah beli dah susu enfalac tu...tp tgk muke afif tak sampai hati plak saya...

  4. Pakai pati halia mustajab kat area2 berlemak (punggung,peha,bawah lengan,pipi pon saya sapu sbb pipi saye tembam hahaha)...

Memang dugaan maha hebat tgk makanan2 sedap kat luar sana tu...tp semangat kena kuat nak kurus ...saye harap saya dpt bertahan...husband saya ckp boleh je nak makan makanan lain (western food,fast food,etc) tp sekali sekala boleh laaa....maybe twice a month....tp itupon yg terpilih sahaja huhu...
oklaa nak balik umah dah...nak peluk bantal afif huhu...rindunyeeeeeeeeeeeeeeeeeeee




7 comments:

MeL said...

good infos! bley practic kan ni..u c-sect kn. pakai bengkung strap ke yg ikat byk tali tu? i pki yg strap tu sbb takut pressure sgt kt perut. hbs pantang i loss 14kg, pastu ssh nk turun dah sbb mkn mcm biasa tp i bkn kuat mkn pn. so berat maintain je mcm tu. mnm herbalife ada turun sket tp lmbt. ti share2 infos cne nk lose weight. mcm i skg da after 4 months boleh pg gym x? tye hubby bley ;)

Farah said...

My husband kate 4 month dah boleh pegi gym..tp jgn buat exercise yg akan stresskan bahagian perut until 6 month (like sit- up)...do more cardio(threadmill/cycle/stepper)and floor exercise.

i pakai bengkung strap jugak...letak pati halia pastu balut kemas2 ...cepat skit susut hehe...

liza said...

bagus tul diet2 ni ....huhu...bila aku nak sedar diri ni...:(..anyway..mmg rindu sangat kat anak kan bila jauh dari dia..arini jumpa afif ker??

Ida said...

Farah,
Congrats dpt baby boy lagi..huhu..
bagusla ur info..even aku tak kawin lg tp nnti bole guna when the time comes

Munie Ahmad @ MakeUpAddict said...

farah! cumil nye afif! bila aku leh pi nengok ni huhuu :( muka ko ade, muka asri pon ade.. cumill cumilll! ;)

Farah said...

liza- hehe aku dah dpt babysitter nk jage afif...isnin dpn start...

ida- hehe tak kawin pon leh praktikkan utk jaga kesihatan...

munni- meh aa dtg...weekend ni aku ade :D

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Awards ~~thank you!