Wednesday, August 19, 2009

Salah diet ke?

Sebenarnya nak letak tajuk formula diet yang berkesan dari mama afif tapi panjang sgt la plak...

Sebenarnye dah banyak kali saya share dalam blog saya ni pasal tips2 diet ni..kalau nak boleh refer pada label diet n fitness die column sebelah....tp yang kali ni fokus pada kesilapan yang selalu kita buat bila berdiet dan end up berat badan tak juga turun2...

1. Diet dalam erti kata tidak bersarapan...

pada saya ni cara yg salah...sarapan sangat penting..badan sudah berpuasa ketika kita tidur dan kite perlu makan (breakfast) pada waktu pagi....remember healthy and good breakfast is the best way to start ur day!

healthy food for breakfast means NO Nasi lemak and NO roti canai..pilih la oat dan roti sebagai pengganti..kalau teringin sangat sekali sekala okla..saya mmg sgt jarang makan nasi lemak dan roti canai..dalam sebulan tu adalah sekali je kot..lepas bersalin hari tu 3 bln baru saya jamah nasi lemak..

2. Diet dalam erti kata tidak lunch tapi dinner makan dengan banyak sekali dan lewat plak tu..

ini juga cara diet yang salah....mmg saya dah tgk hasilnya orang yang mengamalkan diet sebegini tidak akan turun2 berat badannya..malah makin naik...bila kita tak makan lunch..perut akan berasa sangat2 lapar..sbb waktu siang adalah waktu yang padat dgn aktiviti...bila sampai waktu dinner..kita dah sgt lapar dan bila lapar ..kita akan makan dengan banyak dalam masa yang sama sekaligus betul tak?

Bila makan dengan banyak bile mase plak badan nak amik masa untuk cerna makanan2 tu...lepas makan sure mengantuk plak...bila dah tidur badan pula berhibernasi...jadi makanan2 yang belom habis cerna tadi bertukar la menjadi lemak2 yg tidak di perlukan..

oleh itu pada saya sangat penting untuk kita as a mother jaga tima makan kita sendiri...untuk berdiet dengan btul dinner must be before 7pm!! katela lambat sangat pon pukul 8 malam...if dah terlebih dari 8 mlm jangan makan nasi dah...just makan oats dan buah sahaja atau salad....

3.Diet dalam erti kate kurang pengambilan makanan...

Tak salah...bagusla kalau kita dah kurangkan pengambilan makanan..tapi makanan jenis ape...bergula ke?berlemak ke?

A good food is food that contain less sugar...contohnya pilih brown rice instead of white rice...pilih ayam bakar instead of ayam goreng...pilih sup sayur instead of kari kambing...use olive oil instead of normal cooking oil..

Tak semestinya kita kurang makan badan akan turun..frankly speaking,saya makan dengan sangat banyak..breakfast,lunch and dinner is a must...tp makanan jenis ape yg makan amat saya titikberatkan..dan alhamdulillah dengan cara ini saya dapat enjoy makanan saya tanpa perlu fikir pasal gemuk atau berat naik..

Sekali sekala kita nak juga merasa makan makanan2 terlarang hahaha i mean terlarang macam waffle yang sedap atau ice-cream Baskin Robin yang sedap dan semua ni boleh di lakukan pada 'cheat day'...hahaha my cheat day usually on every Sunday...satu kali seminggu saya akan makan ape sahaja yang saya suka tanpa fikir diet2 ni...

so kawan2 saya harap kite dapat berdiet dengan cara yang betul...kalau tak mmg buang masa jela tahan lapar...

17 comments:

Unknown said...

tq!! good info!! aku pon mmg ngah nak berdiet nih! ;)

Eliss said...

ada jugak cheat day yer..aku hari2 cheat day mcm mana?huhuhuhu..aku paling x leh tahan kalo x leh minum ais :(

3740Journal said...

wah good info la farah.. aku makan nasik kol 9 mlm. salah neh.. pdnla tak kurus..akeke

Cikpid said...

hehehe..bgs tips n info ni..

Aku mmg peberet sarapan ns lemak n rt canai..hahahha..sile lempang bertubi2..

kalo mkn roti canai msti 2 keping..kehkehkeh..kuah msti kuah kari..adoilaa..lps tu bebel brt x turun kan?apelaa..

Drama Mama said...

haaa...saya tak ambik lunch tapi dinner makan sungguh2 apakah. haha..another thing is, susahnya nak minum air masak, yang saya balun tiap2 hari adalah kopi O sampai 3-4 mug, camna nak kurus? tsk tsk tsk

yatie chomeyl said...

i takde cheat day lah untuk aiskrim...tp takderlah kerap sangat cuma kalau ternampak, memang harus membuak2 keinginan nak beli..huhuuuh..

fizamior said...

wow farah u mmg blh jadik pakar pemakanan... lps nih charge consultant fee kpd sape2 yg nk tips tu ye...ekekekeke....

its a very nice tips... but i cant avoid mkn mlm la sbb blk keje 6.30, masak2 gitu gini last2 mkn pon dlm kul 9 jugek...camne tu?

DaKoSue said...

betul lah kak i nih x suka breakfast tau mkn x lah bnyk tp dah ade ank sorg mmg ssh nk turun berat bdn huhu pas nih nk amlkan breakfast lah

Elyn Sani said...

hmm pttla i x kuwus sbb dinner koi 9. bfast dh ok sebab amik oat je.... rupenyer kantoi tang dinner ekekekke

liana said...

alamak farah...ni kena ikut ckp pakar pemakanan ni kalau nak turun berat bdn coz berat badan skang ni bagai dipampam..hehehe

liza said...

gud info..menjawab persoalan aku aritu..tq

mancet said...

psl diet sume aku tau,tere nih,tp nasi lemak mmg pojaan hati beta..hahaha.mlm mmg aku mkn b4 8,kdg2 b4 7 aku dh mkn..huhu..aku ade lg 4 kgs woiiii how how howww????
lg satu before tido tkleh minum air more than 250ml sbb nti body akan retain water..huhuhu..

vee said...

farah..
thanks 4 the info ye..tgh bediet gak nih...hee..

eifa said...

kak cemner kalo sekirenyer smue info kite ade dh..mmg tahu mane bleh buat mane tak...
tp jengjenggg napsu melawan segale2nyer...hihihih cemner :P

bestnyerr tgk ayam tuh...naseb bkn tgh posaa :P

yaya said...

serius beb, aku tak bleh miss breakfast, secawan susu dan biskut pun jadiklah...

Farah said...

ieda:chaiyo!

eliss:hahaa ais mmg sgt bess..susah jugak nak pantang..

azza:hehe makanla awal ckit.

cikpid:hahaha nak aku lempang ke?

baizurah:hihihi cemane tu..saya pon x dapat nak nolong..kena kurgkanla amik caffein tu..

yatie:hahaha eskrem baskin robin mmg takleh resist laa

fiza:rajin awak masak..saya kalau dah lewat sgt tak masak dah..tapau lauk je la..tp selalunye balik awal so sempatla kejar makan sblm kol 8 tu..

sue:hehe jgnla tak breakfast..nnt kena gastrik plak..

elyn:ekekek kantoi ke..

Farah said...

liana:alamak..kena tukar diet la camni hehe..

liza:ahahah sudah jawab ek

mancet:ok tu..skit lagi nak turun balik ke berat asal..chaiyo!

vee:hehe gud lak!

eifa:hehe kena la lawan nafsu..

yaya:ko sama la ngan aku..breakfast wajib!

Awards ~~thank you!