Thursday, July 30, 2009

Stay younger~~

Suka tak kalau kawan2/sedara mara yang dah lama tak jumpa..tegur kite masih lagi nampak seperti single/anak dara walaupon sudah beranak satu,dua,tiga..sepuluh! hahah mestilaa suka kann....

pastu plak suami hari2 puji kite nampak cantik je...sedap mata pandang...lagilaa sukaa!!

Hari ni saya nak bagi tips how to stay younger...walaupon makin hari umur makin meningkat..tp kalau hari2 kite jaga penampilan..sayang diri kita..insyaAllah aura muda tu akan ada dalam diri kita..

macam saya ni pula..ditakdirkan kahwin dengan orang yang sebaya dan mukanya lebih muda dari saya..kalau saya tak jaga penampilan dan diri saya..orang akan ingat saya kakak pada suami saya (pernah terjadi mase kami ber'couple' dulu)..oleh itu saya memang sgt2 sensitif tentang penampilan saya especially ketika bersama suami saya...


1.Jangan tinggal solat!!
ni saya rase semua orang tahu kan kelebihan air wuduk tu..dan tips ni sgt selalu kite denga..

2.Eat healthy food!!!

hari2 makan nasik lemak mestila lemak pon naik sana sini...cuba tukar menu diet anda untuk bersarapan dgn lebih sihat dan makan malam tidak terlalu lewat..sekali sekala maybe ok..kan sedia maklum..you are what you eat..

lagi satu jangan terlalu kerap makan instant food/fast food...kite tak tahu pengawet ape yg die letak dlm tu...

3. Jaga penampilan diri!!

Jaga muka,badan...maybe saya katakan ni akan menjadi isu sensitif..saya mintak maaf kalau ade yg terasa....tp kalau kite fikirkan atau kita lihat..once badan kita naik..automatik muka kita juga akan nampak lebih tua dari umur kita..bende ini selalu husband saya tekankan...

4.Pakai baju yang sesuai dgn bentuk badan dan umur kita!!

Sekiranye kita berbadan besar (kadang2 ade orang die mmg ade genetik berbadan besar)..elakkan pakai baju/warna yang terang seperti oren,merah yang akan menampakkan bentuk badan kita lebih besar...saya pernah lihat rakan saya yg berbadan besar sgt cantik dan bergaya memakai baju kurung Pahang...siapa cakap orang berbadan besar tak boleh bergaya! kite je kena kreatif sikit..

dan satu lagi tak semestinya pakai baju seksi2 je nampak kite lebih muda..sekarang ni byk kan fesyen2 untuk muslimah..baju yang labuh..kalau beli t-shirt lengan pendek/baju yang jarang sedikit..pakai la sarung lengan atau baju dalam yang berlengan panjang yang banyak di jual sekarang..

yang penting jangan pilih baju atau fesyen yang menampakkan kita seperti makcik tua!

5.Tak semestinya trend/fesyen terkini sesuai dgn diri kita..

contoh saya sendiri..pernah cuba membeli baju kurung yang lengannya beropol (style lengan siti nurhaliza tu!) tapi bile di pakai..yaAllah buruk dan tak kena lansung dgn saya..tp bila tgk orang pakai cantik je....maknanye fesyen tu tak sesuai dgn saya..sbb tu saya lebih prefer fesyen kurung biasa/moden...even kebaya pon tak berapa kena sgt saya...

pic source
6. Jangan malas!

Jangan malas berexercise..alaa mop2 lantai umah..kemas rumah pon kire berexercise juga..berkebun pon exercise...so jgn malas nak buat semua tu..

Lagi satu jangan malas mekap!! alaaa sapu2 bedak sikit..letak blusher dgn lip gloss pon dah ok....lainla kalau kite ni mmg natural beauty..pipi mmg dah merah..bibir mmg dah mungil hahaha..

7.Pakai high heels!

Yes saya tahu..byk pendapat kata pakai heels ni tak berapa elok untuk postur badan..tp mmg takleh nak sangkal..pakai heels mmg menampakkan anda lebih muda and seksi!

Cuba anda compare seseorang yang memakai jeans dgn sandal flat compare dgn yang pakai jeans dgn heels..mane lagi seksi dan bergaya? tentula yg pakai heels kan?

Sbb tu koleksi heels mesti ade ! saya pakai juga kasut flat especially ketika memandu dan ketika shopping sorang2 dgn afif..tp heels tetap menjadi pilihan bila keluar dgn suami saya..dan heels tu pon mmg husband saya yg belikan..

oh yaa..pastikan heels yang anda pilih tu selesa dgn anda..jgn menyeksa diri sendiri k!

8.Stay happy !!

Pastikan anda tidak terlalu stress...kelmarin saya pergi ke klinik dan Dr mengatakan saya kena gastrik dan penyebabnye mungkin dari breastfeeding anak saya (2 3 kali die sebut BF is stress)..yess mmg BF agak menstress kan pada awalnya..tp lama kelamaan i enjoy the BF moment with my son....cuba untuk enjoy hidup anda sebaik mungkin...semua orang ada masalah tp setiap masalah pasti ada penyelesaiannya..enjoy ur life in every way!!

Fuhh terbanyak la plak tips...ok itu sahaja yang dapat saya fikirkan buat mase ini...yang penting walaupon dah beranak sepuluh sekalipon.....penampilan dan hati kita masih lagi maintan muda hahaha...

p/s:suka sangat tgk makcik pakcik yang dah ade cucu masih lagi jalan berpimpin tangan di shopping complex....

24 comments:

C!kpuanmuda® said...

wah... tips yang berguna. tq ;)

Eliss said...

yang lain,Insya Allah saya dah buat tapi yang tang heel tu..huhuhuhu..kaki ku sangat laa alergik pakai kasut :P

Hanz Jamaludin said...

Tips yang bagus! I like! TQ!

liza said...

pasal badan mulat tu..aku terasa laaa..hehhee..aku skrg ni bab turunkan badan tu kena giat sikit..itu yg dah kurangkan malas nak exercise..penjagaan dalaman aku dah mula makan jamu mak dara..so far ok...:)..btw,semua tips sangat bagus..tapi pasal heel tu..tak gemar tul pakai sejak ada anak ni..rasa mcm lambat plak nak gerak esp kalau kena kejar wafiy..maklumlaa aku kan 24/7 dgn wafiy..fitri plak sangat tak suka aku pakai heel..dia kata nampak tersekasa kaki...hehe..

Cikpid said...

heheheh..patutlaa farah awet muda..

sy mmg sgt suke fast food..adoiyaii...teruk kan??

sy x berapa reti pakai heels..paling2 kuat 2 inci..lps ni nk try pakai heels laa..hehhehe

thanks Farah for the tips...

eziannr said...

Farah....saper kata nko kakak Asri? meh aku nak lepuk....ehehehe....anyway aku setuju ngan tips-tips yang nko beri tuh...especially hak makan lemak2 and fastfood....tapi sekali sekala nak gak lepas gian makan kan.

ps: festaim komen blog nko...before nih pernah baca tapi takleh nak komen sebab bukan blogger kot. now dah boleh...:)

Unknown said...

yeahh!! betul tu!! ieda suke tang pakai high heel tur!! hehehe!! ;)

MeL said...

good tips bebeh! i sokong ;)

liana said...

alamak farah, say pun hubby dah complaint badan dah naik.tp org ckp kalu breastfeed badan x naik kan.mcm x kena jer gn saya.ni naik bagai dipam2.nak diet tu susah la coz cam rase lapar memanjang.nak g gym kat area s.alam ni memang xder lah.nak g slimming center x mampu lah plak.x tau la nak wat camner.

liana said...

alamak farah, say pun hubby dah complaint badan dah naik.tp org ckp kalu breastfeed badan x naik kan.mcm x kena jer gn saya.ni naik bagai dipam2.nak diet tu susah la coz cam rase lapar memanjang.nak g gym kat area s.alam ni memang xder lah.nak g slimming center x mampu lah plak.x tau la nak wat camner.

Anonymous said...

wooo..bagus tips ni. akan ku aplikasikan bila terasa tua nnt..now perasan muda lg..kui kui kui

yatie chomeyl said...

mcm I ni pulak x sesuai pakai tudung ekin tu even hubby tegur ckp i macam makcik2 kalau pakai tudung tu..tp nape lah i tengok org lain pakai lawa jer erk?

i guess u r right, tudung tu x sesuai utk I..sesuai utk org lain je kan?

thanks 4 sharing this tips..nak dodoi bg baby SN tdo..pastu nk mekap merah2 pipi smbl menunggu incik hubby balik *wink wink*

ummuabdullahsyaakir said...

Salam kak,terima kasih share info berguna ni,hehe ada jugak yg saya tak buat..nk kena mula praktik ni... ^_^

3740Journal said...

nasib aku sukee pakai high heels.. nampak mude babe.. hihi

mummy_adam said...

wah, menarik tips nie..tq yer

U-jin said...

tips yg elok ....bekesan ni....bagus

~shafini said...

haha agreed!

Mommy Lyna said...

Sapa nak high heels? I nak letgo cuz my kaki xsesuai pakai heels. Kaki jenis kembang..pakai sandal ala2 p0mpuan pun jari kelingking tekeluar.huhu.

Ummi Salsabila said...

wah.i suke entry ni..th x i br nak google nak jd mude semudenye..huhu.
skali u da wat.bagus2!

yg tang heel tu mmg da lm xpki..nnt ku cube (kasut ry..bagus gak ni)

Elyn Sani said...

tips yg besh....

i pun sedaya upaya jaga diri @ body moga x dikenali sbg makcik2 hihihi. dh la hubby sebaya. so kene kreatif tang tu.

Unknown said...

farah...waaaa...thanks a lot...kita ni dah ada anak lagi kena jaga penampilan...lagi2 untuk suami...kan kan kan.tapi u ada hero sorang mmg la mcm anak dara ngeee

NM said...

byk betul!!!
badan kite dh chubby..sampai mil pn tegur..haiya...yela sebaya ngan anak dia..satgi nmpk kite tua dr dia plak..seb bek bdn kecik molek.hehe..
tang pakai heels tu kan,masa tak kawin dulu gile dok pakai.tapi skgr ni memandangkan nk kene dukung sara tuh..kdg2 pakai..kdg2 tak pakai.huhu

Farah said...

CPM:ur so welkam!

eliss:ekeke jgnla pakai kasut pakaila heels yang tak bertutup kat dpn..ade byk fesyen skang..

hanz:ur so welkam!

liza:hahaha ko terasa ke alalala jgn la kecik ati..ha rajin ko makan jamu..ekeke yg heels tu cuba carik yg selesa punye..tumit yang luas sikit.

cikpid:awet muda ke saya ni? perasan muda je hahaha..takpe cikpid makan sekali sekala jgn hari2!

yan:hahaha ramaii je jantan2 yg kurang ajar dulu ckp aku mcm kakak asri..sabo jela..

aku dah enable kan comment untuk anonymous so skang sape2 pon boleh komen w/pon takdek blog :D

ieda:i love it too!

Mel:ur so welkam!

liana:aah mmg BF ni melaparkan sbb tu kite kena tukar menu makanan kepada lebih sihat..try brown rice!

Mama miya:yaaahh hati mesti selalu muda..saya perasan jugak muda ni hahaha

yati:ekekeke sejuk mata laki hang memandang bile die balik nnt :D

UAS:takpe kite sama2 ingat mengingati :D

mummy adam:ur so welkam!

u-jin:hehe boleh la mencuba!

fini:or course kena agreed! hahaha

azza:yes!mmg kena pakai selalu utk nampak muda.

elyn:itula masalah kawin sebaya..org lelaki mesti nampak lebih muda..

lyna:erk..kaki kembang tu lebar ke?byk ke heels u ade?apelagi buatla jualan lelong hehe

US:hehe takyah pakai tinggi2 sgt..yg sedang2 saja pon ok!

sara:haha ade hero ni penat nak menjaganye..u pon sama kan?

lin:ha org badan kecik molek ni lagila kalau tak dijaga nnt makin kembang dan bantut plak..tp kalau di jaga mmg comel je!

isabelle said...

i like this entry.
hope it helps others out there too.

kdg2 kesian tgk org yg jadi fashion victim. kita pun xde la smpi ada image consultant, tapi mintak le husband ke, kwn2 ke jadi cermin kita.

let's stay young!

Awards ~~thank you!