Monday, February 16, 2009

The Menu~~


Ingin di ingatkan..entri ni bukanla nak menunjuk2 ape yg saya makan ye....tp hanyala nak share menu harian saya atas permintaan dr rakan2 saya okey...juga diingatkan menu ni di atur oleh husband saya yg bekerja di fitness industry (from personal trainer to fitness manager) selama 3 thn..so segala info adalah base from his experience and knowledge in fitness ....bukan dari pakar atau doktor yer....and it works for me...kalo sape2 nak ikut silakan...tp kalau tak jd jgn salahkan saye yer hehe...

Breakfast-Do not skip breakfast because you will tend to eat more on your lunch (yelaa lapa kan dari pagi tak makan)...
  1. Oat
  2. Yogurt
  3. Minum yg panas ex: milo/horlick (yg breastfeed elakkan minum teh-nnt anak kembong)
  4. Roti (lg elok kalau makan wholemeal bread)
  5. Sandwich


Definitely
NO Nasi lemak and Roti canai...

Lunch & dinner (kat rumah)
  1. Brown rice
  2. ayam (buat sup atau bakar)
  3. ikan (bakar/steam/singgang -husband saya org ganu kann)
  4. sambal (tumis dgn olive oil)
  5. sayur (masak air/tumis guna olive oil )
  6. NO ayam goreng/ikan goreng okey (telur goreng saya guna olive oil hehe)
- sawi with oyster-
kat office waktu lunch biasanye saya akan tapau nasi separuh dan amik lauk2 yg kurang berminyak spt sup ayam/daging,ikan bakar dan ulam2....dan minum air masak atau juice...
NO kari or masak lemak or deep fried
petang bila lapa kat office ...saya bawa bekal biskut oat saya dari rumah (beli kat giant)..Saya juga tak pernah tinggal bekal air honey lemon (hot) setiap hari hehe...yela jemu jugak kan asik minum air suam je...nak jugak air berperisa...
Sebagai makanan sampingan harian saya minum pati prune innershine...saya makan pati prune ni sejak saya dalam pantang lg ....bukan setakat utk cantikkan kulit ... juga dapat elakkan sembelit hehe..
Oh ya...ramai jugak yg tanya bengkung jenis apa saya pakai?....Saya pakai bengkung murah je..harga tak sampai 20 inggit pon...mak saya belikan hehe...boleh dapat kat farmasi biasa...
cara pakai pula:
  1. Saya sapu pati halia mustajab tu kat perut ...
  2. Saya lapikkan perut saya dgn kain (kain batik/apapa kain yg boleh buat lapik kat perut sbb nnt effect dia perut akan jd gatal dan berpeluh sbb lemak kite pecah)
  3. pakai bengkung (seketat yg boleh...utk org yg c-sect jgn takut nak pakai bengkung) dgn bantuan suami/mak/adik beradik...dan biarkan semalaman...kalau dlm pantang jgn bukak2 kecuali nak mandi atau pegi buang air...serious perut boleh kecut balik...saya juga sapu pati halia ni kat lengan,peha,punggung dan pipi saya yg tembam hehe...

Kadang2 saya makan jugak western /fast food kat luar sana tu...tp yg terpilih saje laa (pilih yg grilled atau steam) ....yelaa kan kalau dah shopping mana larat nak masak kat rumah dah...
Dragonfire chicken from TGI Friday (ayam tu di grill okey!)

p/s: fyi ,menu ni saya dah amalkan selama hampir sebulan dan saya belum lagi start work out (perut kena belah kann)

6 comments:

MeL said...

tq 4 sharing, i loike! xpe kjp je lg, u da bleh work ;)
p/s : i pakai jgk pati halia tp yg brand lain kot or packaging lama? beli sblm besalin haritu xpakai2 smpai skg coz ikut u hehe. desperate nie ;)

3740Journal said...

okeh aku ikut. tengkiu... huhu.
p/s brown rice tuh rase hape aa..

Elyn Sani said...

hi farah.... salam ziarah.... i msk ur blog dr blog mel....

geram pasal nk kurus.... tgk menu diet u ni bule la i try plak.....

Farah said...

mel:ehehe...sharing is caring..pakai sekali ngan beengkung tau baru jadi :D

azza:cubela beli yg pek kecik dulu...rase die x sesedap nasik putih..

Elyn:hi elyn..salam kenal..i dah add u hehe..mehla kite same2 jaga badan :D

hijauoren said...

hoi! makan tak hingattttt.. style owg kaya2 gtu.. olive oilllllll.. brown riceeeee... heeee =p

ko xnak try ke range innershine terbaru d pasaran? skrg ade innershine balance.. taste die okeh la.. ade cam ase apple2 sket.. do try okeh? (tlg promote jap)

Farah said...

hahaha mane de makan cam org kaya..ni masak sendiri jimat gile hokay!

untuk kesihatan ape nak berkire...janji badan selim hahahaha

innershine yg baru lom try lagi..hehe cam harus try je bunyiknye..

Awards ~~thank you!