Wednesday, June 17, 2009

Hooray!!

Hooray!!! saya dah berjaya breastfeeding afif selama 6 bulan...alhamdulillah!

Cara-cara saya maintan menghasilkan susu untuk di pam:


1.Bangun awal pagi untuk pam sebelom pergi kerja...ni biasanya dapat 3 oz je sbb afif dah sedut abis hahaha..
2. Pam selang 3 atau 4 jam ketika di pejabat...kalau saya pam selang lebih dr 3 jam..biasanye saya dapat 2 botol 5oz sekali....so di pejabat saya boleh dapat 3 atau 4 botol berisi 5 oz penuh.
3.Sampai saje di rumah saya akan pam sekali lagi...sbb biasanye bila saya balik afif dah kenyang minum susu di rumah bbsitter.
4.Saya sudah start mengepam pada hari minggu eventho afif all the time di samping saya...sama ada saya akan pam lewat malam atau awal pagi jadi dapatla stok dalam 1 atau 2 botol untuk hari tu...
4.Minum air banyak sebelom dan selepas mengepam.
5.Tenung gamba afif lama2 kat desktop sebelom mengepam..ni untuk amik feel.
6. Minum milo setiap pagi.

Ade juga time2 susu saya merudum atau sikit....jadi saya terpaksa ambik supplement seperti:

1.Minum Milkmaid Tea...saya bubuh gula sikit...saya buat satu jug dan minum byk2 hahaha...
2.Minum air rebusan longan + gula melaka....sedap woo ni..sampai husband pon minum sekali..
3. Makan jantung pisang atau ulam pegaga...dua2 pon my feveret!

saya cuba ikut nasihat dari kawan2 di entri ini dan ini....untuk mengepam pada waktu malam dan hari minggu serta makan beberapa supplement...Alhamdulillah stok susu saya sudah makin bertambah..hari ini sudah ade lebih dari 10 botol frozen EBM...dan saya masih lagi gigih untuk mengepam lebih dari 4 kali sehari...tima kasih yer kawan2...

so lepas ni..target untuk breastfeeding ke 12 bulan plak...harap2 saya berjaya...

20 comments:

SemuaTentangKita said...

seronoknya dgr org lain blh pam kt umah..sy memang tk sempat sbb dua2 asek nk bergayut.. :)

mummy_adam said...

congratulations!!!
marilah kita sama2 b'feed anak2 selama yg boley.. Insyaallah boley..

Unknown said...

congrats! semoga berjaya mencapai phd dalam breastfeeding! :)

MeL said...

congrats farah! teruskan usaha sucimu itu..

Elyn Sani said...

chaiyok2....... seronok dgr u dh berjaya farah!!

Hanz Jamaludin said...

Yes! That's the spirit! Farah, baru2 ni I dah try Brand Super Instant Powder Red Date & Longan Tea.Sedap! Panas & sejuk, dua2 sedap! I ada rasa boost sikit I punya Milk Production..yelah ibu2 menyusu kata jus longan boleh bantu, tu cuba tu...

Cikpid said...

bangga sy baca tau..u rock..ecewah..
gud luck..kalo boleh bg jek trs smpi umur 2 thn..

Fid said...

tahniahhhh...

kalau sudi ada beberapa amalam b.feeding kat blog ini
http://sweetstory.yuitsumuni.com

munira said...

farah..boli longan tu katne ek?
cari kat gaint aritu tak jumpa pong!
nak minum gak..sume owg kata sedap!

mama idzareef said...

go farah..go farah..caiyok..caiyok..
bestnya dpt breastfeeding anak smpi besar..

p!nkerton said...

congrats farah!!
semangat kene kuat kan nak fully bf ni.. kalo tak kuat semangat dah lame surrender sbb flatt oo direct feeding lagi, pump lagi.. hehe..
(yaaa hot dried longan sgt setappp! berjug2 aku boleh bantai hehhe)
selamat mengkontiniew bf!

U-jin said...

chaiyok2...teruskan usaha kerja2 mengepam tuh yer..all the best

Jiey^Mien said...

insyaAllah berjaya.. =)

Unknown said...

Ooo nanti I check out the links that u gave. I malas betul nak express susu skrg..most of the time I ada kat rumah I pon. Tapi next weekend I ada "outstation" dgn kwn2 a.k.a mommies club (hee heee) satu malam tak tido rumah so dah kena pam balik le skrg :)

3740Journal said...

bestnyer...jels jeles...huhu

Anasfadilah said...

bagusnye!keep up the good work..

nak Nc tak?

hahaha

p/s::sempatt aje

pu3mawar said...

farah,
congrat... blh smp setahun...
yg penting sabar...
hehehhehehe
tak cuba pil ASI ker...?
rasanya pastu lagi bnyk....

Haiza said...

tahniah,
seronoknya tengok orang lain bleh breastfeed anak lama-lama.Me sempat sebulan lebey je pastu tadak dah,lepas ni dah nekad kalau dapat anak kedua nanti nak breastfeed dia selama yang boleh.sangat jeles kepada anda :P

Farah said...

liya:lagi power!sampai 2 anak sekali bergayut...good job!

mummy adam:insyaallah!hehe jom!

zety:tq!phd?waahh cemane nak dpt tu?saya baru diploma kot hehehe

mel n elyn:thanks!!

hanz:mane nak dpt bende tu??giant ade jual tak?

cikpid:i rock ke?? ekekeke tq ..insyaAllah akan diusahakan sehingga 2 thn :D

kak fid:tima kasih kerna sudi berkogsi hehe..saya ade jugak baca blog akak yg tu :D

munira:longan tu saya beli kat kedai biasa je...aah sedap..minum byk2 pon takpe..

mama idzareef:thanks!!

fatih:btul btul btul!mmg penat jugakla pastu kena rajin..ko pon sama semoga sama2 dpt fully bf anak sampai 2 thn yer :D

u-jin:thanks!!

kak millie:oh jelessnye dapat ber out station bersama mommy2 yg lain..psstt..pegi mane?

azza:takpe azza..pasni aku akan bg sokongan padu plak untuk bf anak ko seterusnye..

dila:ekekek nak jugak..tp budget bulan ini byk larik laa..sudah shopping online terlalu byk hahaha..nak raye kan!maybe next month insyaAllah..

kak putri:tima kasih..ha saya blom beli lg la akak..yg milkmaid tu pon kawan yg sedekah sbb die tak guna pon...nnt ingat nak carik jugak..pil ni lagi senng telan je :D

mamadamia:insyaAllah boleh..byk rakan2 boleh membantu di sini :D

3740Journal said...

farah..congrats menang contest kat mysuperkids.. 1st prize tuh..huhu

mmg patut kene belanja aku makan neh..kes kes..

Awards ~~thank you!