Friday, July 31, 2009

How to wear high heels without suffering

Semalam ramai yang memberi komen mengatakan mereka tak suka/selesa memakai high heels..

Oleh itu saya dgn baik hati ingin berkongsi sedikit tips (tips lagi!)..cara2 memilih atau memakai high heels dgn betul tanpa berasa terseksa..

1. Beli high heels yang sesuai dan fit dgn kaki anda.

kalau ikut logiknya pon kalau kite salah beli saiz kasut/sandal mestila akan berasa tidak selesa..jgn pilih terlalu ketat atau terlalu longgar..

2. Pilih high heels yang tidak terlalu tinggi!

kalau kaki besar dan lebar..mungkin anda tidak perlu beli beli heels yang sampai 3-4 inch...maybe 1-2 inch sudah memadai..err MIL saya yang sudah berumur pon masih memakai heels 1 1/2 inch ok..or maybe anda boleh try memakai wedges!
oh kalau nak tau kaki saya bersaiz 8/9 (bergantung pada brand) ha besar kan!mcm kaki gajah!hahaha tp high heels tetap menjadi pilihan!

and berdasarkan hasil google saya mendapati..high heels can make your feet appear smaller!! ha so orang berkaki besar taknak ke nampak lebih anggun dan cantik dgn kaki nampak lebih kecik?

3. Pakai stokin!

Ni untuk sesiapa yang ingin more protection..takut melecet ke lagi2 kalau pakai untuk ke pejabat..mmg lebih selesa memakai high heels bersama stokin yang nipis (jgn pilih stokin sukan plak ek).

4.Pilih high heels yang tidak terlalu runcing!Untuk yang tidak biasa berkasut tinggi..peratus untuk terpelecok adalah tinggi..jd jgn amik risiko..pakai heels yang kurang runcing supaya lebih support dan balance kepada kaki anda .
5.Go for padding!

Beli foot pads untuk tempat yang selalu anda melecet..contohnya di bahagian atas tumit ke..ingat yang penting anda kena selesa!

6. Jaga langkah anda!

jangan melangkah seperti menyeret2 kasut dan kemudian badan membongkok..bile anda memakai high heels....melangkah la dgn confident!! chins up! head straight!

jangan berjalan berterabur hahaha..melangkah la dgn sopan dan bergaya!tp jangan melengang lenggukkan bahu dan punggung pula..berdosa..saya takmo tanggung!


7.Jaga kaki anda...

Tak semestinye kena pergi foot spa je baru nak jaga kaki..buat spa sendiri kat rumah pon boleh..beli je foot care yg banyak di jual di farmasi atau bodyshop !

8.Pakau heels ikut kesesuaian majlis/keadaan..

Amalan saya sendiri:

Pakai high heels 2 -2.5 inch bila bersama suami especially pergi shopping atau jalan2 dan pergi ke opis

Pakai heels yang rendah bila bershopping berdua je ngan afif

Pakai heel 3-4 inch bile pergi dinner atau special function.


Pics source

Jangan takut untuk mencuba..dulu saya pon tak reti juga nak pakai..tp sbb husband mmg suka sgt..lama2 sudah biasa....kalau ikutkan byk kali jugak terpelecok ahahaha tp itula alah bisa tegal biasa..sekian saja tips dr cikgu kali ni..

24 comments:

yatie chomeyl said...

i memang x rei pakai heels..so akan i try apply tips2 u nanti hehehe

btw, kaki i pon saiz gergasi 8/9..klu u nak wat jualan pre-loved heels u tu, leh la i merembat kui3x

Haiza said...

wah good info ni...me memang jenis ske pakai kasut high heel ni..selama ni pakai main blasah jek..takda tips2 plak....hohoho lepas ni bleh praktikkan kot tip2 ni supaya lebih selesa ....wah tak hengat ayat kan..thanks again for the info

MeL said...

pkai heels ni kt akan rs more confident kan, ni my personal feeling la..skg i lbh suka pakai wedges ;)

Nurhayati said...

tak suka pakai heels..
kalau jalan mana2 pakai flat, sneakers or ballerina je. sangat selesa nak berlari2 mengejar zara haha

heel pakai bila ada formal or wedding function huhuhu

Drama Mama said...

saya pon pakai bila ada functions aja..bila kluar suka flat. dah la rendah..huhuhu..perhaps kena belasah wedges plak instead of flatvlepas nih hehe

hijauoren said...

tulang betis cepat rosak la farah pakai heels.. kesan jangke mase panjang gtu.. kan dh byk scientifically proven psl tu... ngeee~

Cikpid said...

rayaa ni nk beli wedges laa..hahahaha..

laalalalala...

mak sy pon suke pakai heels..huhuhu

tapi sy mmg susah btol nk pki heels..muahahahha..

Anasfadilah said...

saya lebih prefer wedges sebab stabil :)

tapi selalu pakai kasut yg tak tinggi sgt kalau nak jalan

asebn tak suka saya pakai kasut tiggi,pasal kalau saya pakai nanti dia akan jadi rendah..hahahaha

liana said...

saya pu suka pakai heels, tp pas bersalin rasa sakit plakbila pakai heels yg tutup penuh.
kalau jenjalan pun berminat nak pakai heels cuma kalau jln kt shoping kompleks mau tanggal rasa kaki.

yanadzul said...

skrg dah ada anak tambah2 baby kurang pakai high heel.. kasut style flat ja..

kasut bertutup pun setakat 11/2 inci ja..

Farah said...

yati:err i takmo jual boleh hahaha..alaa i punye pon sikit je...beli mmg untuk pakai punye bukan simpan buat koleksi..

mama damia:yup pakai heels kena selesa nnt buat seksa je hihi

Mel:haah mmg more confident! i takde la wedges tapi dah ade yg berkenan di hati mcm nak rembat satu jugak hehe..

yati:hikss mmg lebih selesa pakai flat kalau nak mengejar anak..

drama mama:yup i think for us as a mom ni wedges sgt sesuai..

mona:haha yup mmg takleh nak deny tp study juga menunjukkan pakai heels lebih sexy dan confident! it is up to u to decide..lagipon tak perlu pakai sampai ke 4-5 inch...dan tak perlula pakai setiap mase..mcm aku pergi opis pakai tp dlm opis terus tukar pakai selipa..

cikpid:nak beli jugak lalalala

dila:wah mesti awak tinggi kan!nampaknye wedges mendapat sambutan hangat raya ni..

liana:hehe try bertukar ke heels yg rendah sikit..baru selesa nak bershopping!

Iron Butterfly said...
This comment has been removed by the author.
NM said...

i suka wedges tapi susah nk carik size yg berpadanan ngan kakiku yg comey nih..huhuhu..kene pi shoe huntla nk dkt raya nih,hehehe

Iron Butterfly said...

first time pakai heels was mase darjah 3, fashion show raja perempuan datang sekolah (ade kat fb member aku tag aku. malu i) tapi yang tu 2inch je kot.

now kasut aku paling rendah 2.5, average 3 pastu ade la sesat yang 4inch tuh.

pastu last week member aku sound aku pasal pakai heels (saye hari2 berlari di station monorail yee, naik escalator ke ape semua berlari maklumlah bangun lambat) walaupon dalam train (member aku pakai crocs masuk opis baru tuka, aku takleh buat nnt seluar aku menyapu lantai). dier cakap "A'a, you ingat kaki kita ni ader spare part ke?"

terus insaf sekejap. pegi shoes sale kat bukit raja beli wedges. dah 3 hari pakai wedges pegi opis. hihi.

semut-terbersin said...

wah tak sangka asri suka pakai heels!! kehkehkeh..erk ko jgn mare, aku wat lawak je..

Dayah @ Real Ummu said...

wah..mcm ade chemistry pulak kita..tapi tghari baru window shopping high heels..ingat nak rembat satu..1st time nak beli tinggi skit dari kebiasaan..hehe

btw..thx for sharing the info ya FArah!

sya said...

dulu masa bujang dan tak de anak lagi, memang suka pakai high heels.. tapi, semenjak jadi pendukung anak ni, dah tak larat nak pakai. sebab kaki kena tanggung beban diri sendiri yang semakin berat ni dan anak sekali.. hehehe...

dan juga, kalau mengajar, memang tak larat laa nak pakai high heels.. berdiri berjam2.. huhuhu

Yan said...

nanti sya pikirkan yer.. hehhee

Emma said...

dolu² (ye, jaman dolu kala, masa single), emma x suke sgt pakai heels nie.. tau kan emma nie lonjong mcm mana.. huhu.. kwn2 semua paras bahu je.. rasa janggal sungguh..

tp bila dah couple dgn hubby, baru la confident nak pakai heels. hehe.. nasib baik dpt gak org yg tinggi dr emma, xde la janggal..

cuma, sejak ada ryan nie, emma rasa lebih selesa pakai wedges je.. xpun, pakai slipar je.. haha..selesa giler!!!

-mama emma®-

NisS^ImmEr said...

good info nih..kene start practice pakai heels 3 inches utk menganjakkan ketinggian dari 152cm ke 159.6 cm (3 inch=7.6 cm y'all). tp takbleh lg cecah ketinggian tunang aku yg 180 cm (gila!)

plg tggi kasut aku 2 inch je, tak pernah lebey lg..tak gayat ke aku kalau pakai 3 inch di hari perkahwinan kami?

Farah said...

lin:wajib carik lagi2 nak raya ni ekeke..

yana:uishh awak pregnant jgn gatai2 pakai heels kang jatuh terpelecok plak..takpe sandal flat pon cun jugak!

AĆ” : hahaha btui jugak ckp kawan ko tu..aku pergi opis nak keta..sampai je meja terus tuko selipa hahaha

ila:erk aku ade salah taip ek hehe

dayah:i teropong u dari jauh ni hehe..welkam

sya:aah kalau mengajar tu kena carik kasut yg sesuai la..takpon heels yg rendah je..sakit kaki woo diri lama2

yan:dah abis berpk?

mama emma:haha yela nak kejar ryan sana sini lagi..mmg selesa berselipar je..

niss:hahaha lawak plak aku baca komen ko ni..gayat agaknye..tp praktis la dr skang..

isabelle said...

u r absolutly right, babe.
we dont have to suffer that much to look good.
beria nak pakai heels, smpi 4-5 inci, smpi badan terbongkok2... jln terpelecok.
tak agak2...

mummy_adam said...

hah... ena suka wedges.. pakai kemana jer pun boley :)

eifa said...

lurve dis topic...sesuguhnyer bertmbh2 semangat nk beli heels 4 inch...i really adore 1 pink heels at vincci..but 4 inch...berpikir2 nk beli..since deliver tuh asyek2 saket2 pingang kaki...huhuh tp tuh laa pikir2...if we use it for function pe laa slh sgt :P

Awards ~~thank you!