Monday, November 9, 2009

Yakin dengan diri sendiri

Alhamdulillah..dalam tak sedar dah hampir setahun saya breastfeed afif...rasa macam baru semalam saya terkial2 nak bagi afif minum dari B saya...rasa macam semalam baru saya tahu..oh indahnye dapat menyusukan anak...sangat gembira bila susu kluar memancut2 sampai afif marah sebab tersedak hahaha...

Memandangkan opis saya ni bukan friendly BF....tidak ade nursing room...jadi kat mana2 yang saya rasa sesuai dan tersorok sikit akan jadi tempat pam saya...kadang2 di cube sendiri..kadang2 di bilik meeting yang jarang org pakai..kadang2 di surau.

Bile mengepam di surau tu..ramai jugakla yang bertanya yang kebanyakannye ibu2 muda tgh pregnant....sakit ke? banyak ke susu? cukup ke bagi anak ? does it comes naturally? hahaha macam2 laa..

Kadang2 lotih gak nak menjawab sebab bila mereka tanya2 ni (saya pon dah explain dengan panjang lebar)....end - up saya dapat tahu bila dah bersalin..mereka2 ni give up BF terlalu awal..ada yang bagi alasan susu tak cukup la..paling sincere ada yang kata malas nak pam...dan ade yang malu untuk BF di public sebab melecehkan dan segan!

alahai sedih gak dengar tapi nak buat maca mane kan tu hak masing2...

pada saya cabaran pertama BF ialah cabaran dengan diri sendiri..tanye diri sendiri..kita nak BF betul2 ke tak?

kalau betul2 nak BF..first thing first..lengkapkan diri dengan ilmu.

kalau ade masalah..jangan malu2 nak tanye pada yang berpengalaman..jangan risau..niat kami bukan nak berlagak..niat kami untuk menolong dan memberikan yang terbaik untuk anak masing2..

kalau ade cabaran luaran- mak ke mertua ke husband sendiri yang paksa top-up susu ibu dengan FM..ignore je..macam saya ni..husband saya kadang2 bg impression yang afif macam budak tak cukup susu..tp seriously, saya malas nak argue..sebab saya confident susu saya cukup dan budak BF memangla badannye tak montok2..yang penting afif sihat dan tak pernah ade masalah kesihatan yang serius...ok lama2 die pon ok dan agree yang susu ibu is the best!

tolak tepi semua alasan2 yang kite beri pada diri sendiri seperti malu? takde tempat nak pam? segan nak selak2 baju?

Saya akui memang BF ni boleh buat kite stress dan seterusnye membuatkan kita bagi alasan2 untuk stop (saya sendiri pernah rasa macam tu) ..sebab tu saya nak ulang..ni semua bergantung pada diri sendiri..kalau btul2 nak..mmg sehabis daya la kan..tp kalau taknak...bagila pam secanggih mana..nursing cover secomel mane pon..kite tetap bg alasan untuk quit!

Pada saya,dengan confident yang ada pada diri kita sendiri..insyaAllah kite boleh terus BF dengan jayanye..mungkin lebih dr 2 tahun!

hahaha tp saya nak BF afif sampai 2 tahun jela.

21 comments:

Eliss said...

aku bf nuha hari minggu dan mlm jer..memang kena kuat semangat nak bf ni..aku memang x pam..gila malas :P bila aku nak rajin pun entahlah..tu psl x fully bf..

Farah said...

eliss:takpela atleast ko BF jugak..teruskan selagi terdaya!

isabelle said...

ye betul, i setuju!!!

kalo dah xnak tu,poyo je bagi alasan berbagai kan?

i xpernah rasa malu BF in public. bukan kita nak tunjuk t***k kat org pun.in fact mrhubby ckp, kalo ada yg berpandangan seksual thdp us bfeeding our babies, org tu bdosa umpama memandang dgn nafsu thdp mak dia sendiri. hahaha.pdn muka...

alhamdulillah it has been almost 26mths of bfeeding for me & adam. dah cukup haul dah nak benti kalo ikutkan. tapi biar je la dulu. (jgn ko sambung smpi umur 4,5tahun dah anak oiii)

yatie chomeyl said...

thanks 4 this entry..buat i semakin bersemangat nak fully BF si kecik I..

mylongjourney said...

same la kite elis..hehehe..lgpun dulu awal selalu nanges2 n susah sgt nk tdo ..kalu tdo pun kejap2 je..tuh yg mak aku bsing suoh kasi FM..kalu BF plak payah nk lepas mulut die tu..asik nk nyonyot ajek..die dapat FM after umo die 52hari x clap..tuh pun kasi slowly..sehari 2 oz ..lama2 baru die cam boleh serasi la ngan SNOW tu..tp smp skrg la BF..if nmpk muka aku mmg die akan cari nenen..huhu..

P/s: berazam nk fully BF utk 2nd child..I-Allah :P

Elyn Sani said...

i dh stop.... sedih gak. tapi wafiq pun mcm dah tak heran masa nk stop tu.... next baby i'allah nk fully plak. perasaan bile BF baby tu ssh nk gambarkan la farah!! tah bile nk rase lagik....

fizamior said...

aah kan.. yg penting diri kita nih... rajin ke x nk pam..kdg2 ade rasa sikit malas nk pam tau..sbb penat & terlalu sibuk dgn keje.. tp kuatkan semangat gak.. tp aku mmg x malu kalo nk bf dpn public..wah blh gitu.. tp kene ade cover laaa.. haha...


bf is good but its not always easy..
aku sendiri bf dgn mak aku smpai umur 3tahun.. blh??? =D

SemuaTentangKita said...

nuha pun dah top up since 6 bulan..tp yang pasti malam mmg fully bf..lagi 1 tghari (lunch hour) mmg ai ke taska utk feeding dia :)

3740Journal said...

untuk next baby ni aku mmg berazam nak bfeed macam ko. gigih btui. ko jadik sifuu aku nanti... hehe

Am said...

best kan bila org yg tanya2 kite tu berjaya bf ank diorg...rasa mcm gembira sgt.. syira sampai skrg masih BF..

tapi am stop pump b4 puasa aritu sbb dia pun dah 1thn 2 bln.. tp kat umah mmg fully BF...

mmg byk cabaran BF ni.. memula je kuat semangat pastu dah merudum, kena carik supporter mcm kat forum cari ke, susuibu ke... pakai kan cloth diapers pun camtu gak hehe..ada up n down nya...

Cikpid said...

anak no 2 aku akan mnta ko jd consultant penyusuan bdn aku..cewah...

tunjuk ajar ku sifu..

Anonymous said...

hi farah...

i'm sooo proud of u k? ;) 1 tahun tu bukan senang... teruskan lagi ;) i guess skang ni hang mesti dah terrer pasal BF ni ;)

mesti nanti sedih gilaa nak berenti ok?? aku dah 21 bulan BF exclusively without any FM... tersangatlah jimat :D ada gak percubaan nak bg FM masa 20 bulan tp gagal sbb tak sedap kot :D lain rasanya ngn susu kita :D dia akan ckp..nanak!! nak dedek :p lagi 3 bulan aku kene membeli FM..i feel proud and sad at the same time sbb kene berenti.. nway...teruskan usaha menyebarkan ilmu BF ni esp kat new parents ;) mmg kene yakin aja pasal BF ni..mind set kene betul ;) ecewah..aku ckp cam duta BF plak :D hahahaha :p nway..congrats to u!!! *clap clap*

akulah...si ibu melati :D

NM said...

ye betul...'kena kuat smgt.' - paliiiiiiiiiing aku stresskan disini..sbbnye if tak kuat, mmg end up jadik 'angat2 popo ayam'..
insyaallah,aku akan bf sara selagi ada rezeki utk dia dan diizinkan Allah'..

fara,mmg bdk bf bdn dorg tak montok.tapi,sara susah sakit.stakat ni barula 2x dia demam.syukur,alhamdulillah..

Lady of Leisure said...

bagus farah.. teruskan usaha murni tu..
:)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

bagus farah...rugi sgt2 bile tk dpt bf 1st baby...insya Allah..second baby nanti nk bf fully...apa2 nanti boleh la bertanya kat farah kan?hihihi..tq

Hanz Jamaludin said...

Farah..kalu ada org komen kata bf-anak kita cam smaller/slimmer than most kids, cakap growth chart for kids yang common tu tak applicable for bf-kids.Actually as bf moms must take note also to monitor growth based on bf-kids growth chart.Me ader hard copy punyer..if u want, let me know..

Jiey^Mien said...

insyaAllah adik ian nnt nk fully bf gak..
=)

Farah said...

isabelle:hahaha u mmg teror! sampai 26 month pon tak quit lagi.

yatie:welkam dear..hopefully kite sama2 dpt bg si kecik sampai 2 thn!

anem:hehe mesti awal kate nenen lagi sedap..nengok muka mama die je cari nenen.

elyn:yela elyn..perasaan tu tak dpt nak digambarkan.

fiza:hahaha aku skang dah tak pakai cover sebab afif selak cover tu..so carik tmpt tersorok sikit la bila nak bf atau masuk nursing room kalau ade

liya:hehe untungnye dapat jenguk nuha time lunch hour

azza:hahaha aku bukan sifulaaa! ilmu pon tak berapa cukup lagi ni..tp takde hal kalau ko nak kan bantuan aku ade je k!

Nurhayati said...

betul tu farah, kita kena yakin pada diri sendiri.. lagi pun dah 100% bf ni elokkan..selagi ada susu tu bagi je la.. good2x

Farah said...

am:aah seronoknye kalau org yg kite tolong tu btul2 berjaya bf..tp tula kan hak individu nak teruskan atau tak..

cikpid:hahaha aku bukan sifu laa..tp boleh je nak membantu.

zul:hahahha kamu rupenye..alhamdulillah ko pon aku salute jugak!mmg boleh jadi duta BF!

bila sama2 support each other jadi lebih seronok kan?

lin:hehe hangat2 popo ayam sungguhla kelakar bunyiknye..aah la yg penting anak sihat

lady:tq!

naiey:hehe tak sempat nak tinggal jejak kat blog lagi la..dah jenguk dah semalam..tak sangka lak ko buat bisnes hehe..

takpe..rezeki anak seterusnye maybe ade :D


Hanz:please share! oo i baru tahu baby yang BF ade chart yang lain rupenye

jiey:insyaAllah..hehe mcm tak lame je bunyiknye tu :D

yati:aah... selagi susu tu ade..tu mmg rezeki untuk anak.

Awards ~~thank you!