Thursday, May 28, 2009

Terima seadanya~~

Ini ialah husband saya......


Ramai kawan2 yang bertanya..kenapa saya gile2 sgt berpantang dulu serta menjaga badan....

Haaa..kalau nak tahu...sebab suami saya la....kami mmg mengamalkan konsep berterus-terang saja dlm communication.....walaupon kadang2 ade sedikit kecik ati bila die komen tu hihi tp takpelaa die jugak yg nak nengok kita kan...

Bagi suami saya..takde istilah.. "terima seadanya" untuk isteri die ni...
Maksud sebenarnya macam ni...

1.Takleh terima seadanya sekiranye badan isteri beisi sbb tak jaga makan/berpantang....kecuali sbb mengandung la kan...takde istilah saya terima je kalau awak gemok pon..No!! takde ok!!!

2.Takleh terima seadanya..kalau perut isteri berlapis2 spare tyre...ni mmg die akan paksa saya buat sit-up hari2 dulu......tp sekarang nasib baik ade pati halia mustajab serta bengkung hahaha lagi satu breastfeeding juga sgt membantu mengempiskan perut :P

3.Takleh terima seadanya kalau peha isteri die ni mcm peha ayam hahaha.....kalau nak tahu badan saya ni asalnye ialah 'pear shape' kecik di bahagian atas dan besar di bahagian peha dan punggung.....untuk mendapat shape badan yang sempurna....husband suruh saya buat lunge slide seperti ini.....sgt berkesan utk mengecikkan peha!! exercise seperti ini boleh dilakukan di rumah sendiri dan tak perlu ke gym!!

3.Untuk memantapkan punggung pula...exercise yg husband saya recommend adalah 'squat'....saya selalu lakukan dgn mengangkat tangan straight ke depan (tanpa dumbbells)..yg ni agak meletihkan..biasanya saya buat 3 set je ...1 set 10 kali...buat dalam 3 kali seminggu...hehe kalau ikut husband saya die soh saya buat byk kali lg..tp saya ngelat!
pic source

4.Takleh terima seadanye kalau isteri tak pandai meghias diri serta tidak hygiene...pakai kain batik serta t-shirt mmg takleh lansung kat rumah ok!

5.Takleh terima seadanya kalau isteri selekeh bila keluar bersama....nnt die bising ..oo pi opis boleh lak pakai mekap..kluar ngan saya tak pakai lak hahha..sbb tu habis semua mekap saya sapu kat muka kalau keluar ngan die ...

Buat masa ni..husband saya agak berpuas hati dgn berat badan saya...sudah turun ke 50 kg ....cuma die suruh saya berjogging keliling apartment kalau ade masa lapang sebagai cardio exercise...

hmm saya bg alasan cemane nak jogging??sape nak jaga afif plak???...so saya pon surf2 dan terjumpa jogging stroller...
Some info about jogging stroller...

What is a Jogging Stroller?

A jogging stroller is a baby stroller that is specifically designed to allow a parent to run and push the stroller at the same time. Manufactures recommend to wait until your baby is 6 months old before you run with them in the jogging stroller. Before the age of 6 months, the baby's muscles are not strong enough to support his spine.

Jogging strollers are also called running strollers.

Why use a Jogging Stroller?

There are many benefits to using a jogging stroller. A jogging stroller can help a mother get back to her pre-pregnancy weight while spending time with the baby.

Jogging strollers are great because they allow parents to run miles while spending healthy, outdoor quality time with their kids.




kalau ade ini dapatla bawa afif berjogging sekali hihi....en. asri...what say u??boleh belikan satu??

p/s: statement2 suami saya di atas hanya terhadap isteri die ni je yer...tiada kena mengena dgn org lain yg hidup atau mati...

17 comments:

Nurhayati said...

wah bagus betul suamimu.. bagus juga kan tuk dirimu kurus.. patutla dirimu itu sangat slim meli.. kalau tak jadi la cam aku ni gumuk.. huhuhuhu

liza said...

huhu...en.asri mmg tegas...tapi kita sebagai isteri mmg laa kena wat apa yg diorg nak..barulaa jadi isteri mithali..:)

mama idzareef said...

bagusla ur husband..dia nak wife dia perfect pd pandangan mata dia kan..apa yg dia tegur tu blh jd motivasi pd kita nak perfect utk dia..

p/s : pasni nk suh hubby buat camtu jugak..dia selalu ckp tak kisah..tu yg membuatkan sy lagi malas.. aitee..sy akan berubah..hehe..

MeL said...

bagus tu! kira support for wife, klu x kang kt malas nk jg badan. husband i plak dia support everything yg i buat coz dia slalu busy ngn business. so support dr segi financial (byr gym i ;p) & comment la..since husband u frm fitness line ni lagilah kan, bagus tu..:)

3740Journal said...

husband aku lak tokleh tgk aku diet pastu pulun x makan, nanti dia cakap..

"yang, jgn tak makan nasik, nanti takde tenaga. jom saye belanja makan kat kedai pak lang sedap kat kg baru tuh..sedapnyer ikan bakar dia"

perghh..terus tak jadik diet.

sebab tuh a abadan bini dia cenggini. keh keh

Cikpid said...

ooo..husband aku plak selalu ckp x ksh..hahahha..lps tu kalo aku diet kene mrh sbb die kata aku dh kerempeng..ceh..padahal perut aku moncit jek..kuikuikui

Tp bgs gak camni..so, kite leh maintain diri kan??gud..psl baju selekeh2 tu laki aku pon x gemor..hahhaha..semua lelaki laa x gemor agaknye..

Jiey^Mien said...

Hehehhe.. Hubby saya ada gak mentioned. Pelan2 diet la neh.. :P

Elyn Sani said...

owh hubby saya sekapal ngan hubby anda!! tp mesti u pelik sebab hubby i x fit ekee. bukak gym tp bini sendiri x pi sane camno tu??

so i pun tgh gigih nk diet lps dpt komen cam u dpt tu huhuhu

p!nkerton said...

wahhh tak sangke aku asri begini strict. aku pon takut huhu. tapi bagusla, kire ko ade personal trainer.. for freeee ok! heheh..
(nampaknye aku kene tiru eksesais ko ni)

Unknown said...

Eh I termiss la entry ni hari tu...mcmana blh tak nampak pulak..?

Your husband is rather cute..! Haa haa jgn maraa aaa..I ni agaknya berbelas tahun lagi tua dari dia, so I hope you take it as a compliment yaaa :D..from one sis to another..

I dulu, dari sekolah rendah sampai la uni, ala2 sportswoman. Ye lah, bapa askar tapi anak semua perempuan. Dlm kes I, masa I single, my father yg selalu tegur2 & suruh exercise sana sini.

Alhamdulillah badan I dulu tak pernah la naik. Lepas kawin, tiap kali mengandung naik 20-25kg, so memang I bekerja keras nak balik ke berat asal! Selalunya jadi, pernah underweight pun..! Tapi skrg I masih nak hilangkan 3kg yg tersangat liat nak hilang ni.

I pun exercise kat rumah je. I like to play games than going to the gym. Teringat zaman student kat U.S dulu, I byk rollerblade.

Skrg hari ahad I poco-poco. Mcm aerobics lah. Entry u ni mengingatkan I yg dah 3 hari tak exercise. K I better do it now!

CuppyCakeMommy said...

bagus kalau dapat support from hubby untuk kuruskan badan ni..hubby saya pun siap nak belikan bike so leh g kayuh dgn dia pas pantang..dlm hati ni "baby sape nak jaga kalau dah g kayuh dgn dia"

Farah said...

yati:bagus2 juga kadang2 penat jugak hahaha

liza:haihh mmg tegas bab2 jaga badan ni..

mamaidzareef:hehe tp kite pon bkn perfect sgt boleh la sekadar nak memenuhi citarasa suami sendiri :D

Mel:ni la nasib dapat laki kerja fitness industri huhu..

azza:haihh alangkah bagusnye kalau laki aku berkata begitu..ni tiap kali pi makan..mesti remind jgn amik oily food huhu..

cikpid:aah ko dah kurus..ape nak diet lagi..buat sit up je..

jiey:uishh laki sudah mentioned musti kena diet ekeke..

Elyn:hubby awak ade gym sendiri?? *kagum*

fatih:huishh die mmg camni sejak zaman u..sbb tu aku selalu berjogging keliling MMU dulu huhu..

kak Millie:hahaha takpa2 saya tak kisah...

waah bapak kak Millie mmg dah suruh anak2 pompuan die jaga badan..bagus tul!!

eh poco2 tu yg tarian mcm aerobik tu kan..hihi menarik tu :D

cuppycakemommy:hahaha aah ek sape lak nak jaga baby kalo dah berbasikal..soh la belikan basikal dlm umah je :D

Hanz Jamaludin said...

Alamak Farah, kena kat batang hidung sendiri da! Hoping hubby i lagi tegas ngan i tang ni (support isteri slim-melim)

Dah nak dekat 2 bulan i dah x exercise, asyik balik lambat pastu weekend memanjang outing...memang rasa badan cam dah naik balik dah ni!

my hubby kurang sikit dari your hubby, dia pun akan komplen kalau i kelihatan selebet. Tang 'berisi' tu, dia takder drill suh exercise ke haper tapi diri ini yg rasa low self-esteem pulak bila badan dah bam2 & hubby lak once in a blue moon akan keluar ayat2 bombastic kata i dah bam2 (fuh, pedih tu!)..i ingat nak start puasa next week boleh kurangkan tabiat melantak coklat!

Dayah @ Real Ummu said...

Farah

bagus la husband Farah siap suggestkan exercise apa yg sesuai utk bahagian2 tertentu..

husband saya pernah cakap sekali je kat saya masa tgh peknen dulu, supaya make sure saya kurus pas bersalin...masa tu mak dah risau, mak ni cepat naik turunnya lambaaat la sgt

tapi alhamdulilah pas bersalin n berkat BF, turun jugak berat ku dan mak kini lebih ringan berbanding sblm kawin ( dulu mmg mak chubby)..heheh
b

Yan said...

klu husband yan.. ajak p jogging kat taman pun dia tak nak... geram jek.. nak kite kurus.. tp diapun tak nak bagi support.. huhu

Farah Ikin said...

mmg bagus kalau suami bagi dorongan ... baru isteri rasa bersemangat ... hubby kin pun mcm tu jugak tapi dia takder memaksa ... kadang dia sajer jer bagi kiter jeles ... cakap org lain punyer bdn cantik lah... rasa berapi jugak time tu ... tu kalau tgk gambar pompuan cantik rasa nak cantik jugak ... hihihi ...

Farah said...

hanz:hehe i mmg tak tahan telinga bila die dah start komplen...tu yg rajin je exercise..terpaksa sebenarnya hahaha..

yan:alaaa yan pi je jogging sensorg..soh die jaga anak hahaha..

ikin:hahaha mmg panas je kalau dah start compare2tu....lagi semangat nak selimkan badan..

Awards ~~thank you!