Sunday, April 8, 2012

High salary or benefit?

Assalamualaikum...

Hari ni saya bersiaran dari Tropicana Medical Center..daddy afif dah masuk hari ke-2 warded sebab denggi..ye..last2 saya paksa jugak doktor klinik kuarkan referral letter untuk further checkup kat hospital..marah betul saya dengan segelintir doktor klinik sekarang..masih ada yang tamak haloba nak jugak kaut untung tanpa pikirkan kesan pada pesakit..dah hari ke -4 demam and dah sah2 dia check platlet husband saya rendah daripada paras normal tapi masih juga taknak refer kami pada hospital..nak jugak suruh datang klinik dia hari2 check darah..bila tanye +ve ke denggi atau tak dia bagi jawapan yang tak meyakinkan lansung..katanye platlet rendah tapi tak rendah sangat macam denggi..so jawapan die suspected denggi..not +ve denggi..WTF??

Dapat je referral letter pagi semalam terus kami pergi emergency TMC..and memang positif denggi..eiii nak je saya lempang doktor tu...memang seumur hidup saya banned la klinikla depan rumah saya tu kan.

Oh melalut plak..sebenarnye nak cerita pasal bende lain..tapi related la jugak dengan hal di atas...

These few days company ada buat career fair which for me memang sangat bagusla sebab dah few years company closed door nak amik outsiders..kalau permintaan terdesak sangat je die akan bukak.so ape lagi.habisla saya ajak adik beradik..kaum kerabat pergi career fair tu..siap tolong registerkan lagi..mane2 yang boleh saya forward terus resumenya pada HR pon saya buat juga..tapi saya bagitau mereka awal2..keje dengan company ni janganla expect gaji tinggi melangit..tapi ape yang boleh jamin..benefitnya memuaskan hati.

Yela kita ni rekomen2 kang esok2 dah dapat offer ke tengok gaji tak puas hati plak kan sebab memang ada orang particular nak gaji tinggi tapi bab benefit diorang tak kisah sangat sebab bagi die mampu nak cover sendiri..tapi yela gaji ni kalau tinggi pon kena paham la jugak yer workloadnya macam mane? kalau dah sampai keje asik stress..family terabai..nak lari kuar bayar bil ke atau anak sakit pon susah nak bagi cuti ha tak berguna juga kan?lainla kompeni tu kamu yang punya atau bapak kamu yang punye maybe la ada kelebihan kan.

So macam saya ni kalau diberi option..saya still prefer benefit yang bagus dari high salary..gaji saya bukan tahap underpaid tapi bukan juga highly paid yer,just nice and sesuaila dengan kerja dan kelayakan saya sebenarnye .kompeni saya skang cover medical anak beranak termasuk preg checkup for 7months above dan bersalin which jarang la kan nak dapat skang..yang cover medical untuk staff sendiri memang banyak..tapi spouse n anak beranak susah nak cari..lepas tu paling saya suke employee epf contribution start dengan 16%..memang perasan la kan dalam epf tu beza ketara sangat saving epf sekarang dengan masa V**S belum join T* dulu..seronok ok tengok saving epf ..hehe dahla saya belum pernah buat apape pengeluaran lagi..ni antara 2 benefit yang memang saya suke sangat..yang lain2 macam cuti 25 hari,loan kereta dan rumah menggunakan loan kompeni maybe biasa kot..tapi yang paling paling paling saya beratkan ialah medical benefit la..

Ada orang kata oh tak kisah..saya ade insurance coverage..yer,memangla mampu nak bayar..kalau dah diri sendiri+husband+anak 4 orang ha kira sendiri la berapa insurance coverage nak kena bayar..pastu kalau nak benefit yang unlimited bayar pon kenala unlimited..mane leh amik pakej minimum..kalau tak mula la masa nak dapat GL nanti macam2 masalah kluar nak dapat approval..eventho saya dah ade medical coverage..tapi insurance tetap husband saya ambik sebab memikirkan ade kelebihan as a saving sekali.,jadi bukanla saya nak kondem pasal insurans plak yer di sini cuma nak kata yang medical benefit sangat2 penting sekarang.

Dulu masa bersalin saya memang bersalin di private eventho time tu company saya tak start cover lagi caj bersalin ni sebab sebelum beranak kami dah buat saving sendiri untuk tampung perbelanjaan tu..tapi bila afif kluar and dapat jaundice yang teruk..saya terpaksa masukkan dia kat ke hospital kerajaan..yang mane saya regret sangat saya buat decision tu..sakit hati betul dengan layanan nurse dan doktor kat spital kerajaan ni..tak berbaloi rasanya saya bayar tax banyak2 kat government every year tapi dia treat kita macam pengemis..ingat orang nak sangat dok spital agaknye..bila mintak terang pasal rawatan yang dia bagi dan status anak kita..nak taknak jawab macam kite orang bodoh..kalau aku tak paham details pasal ko punye medic term tapi kalau terang cara layman term for sure aku paham..bukannye saya orang tak sekolah..so that's it!..saya tekad lepas tu apape jadi kat anak saya..memang government hospital bukan 1st place yang saya tuju..melainkan terdesak sangat macam kes2 yang memang private takleh handle tu lain citer la..which minta dijauhkanla dari perkara2 macam tu kan..

Gigih kami usaha nak cari duit bayar insurance time tu tp Alhamdulillah tuhan maha mendengar..setahun pastu T* ambil alih and coverage on medical pon jadila macam sekarang ni..which saya sangatla senang hati..atleast takdela bergantung harap pada insurans je kan..nak bayor bulan2 untuk 3 orang sakit jugak tau dengan gaji kami yang tak berapa besor ni.

Walaupon boleh kata kami anak beranak takdela kerap sangat sakit sampai kena warded2 ni tapi kemungkinan sentiasa ada..saya taknak bila saat2 kite perlukan rawatan yang terbaik kita tak dapat..macam husband saya yang kena denggi ni..memang tak disangka2 la kan nak kena..yang paling taf dan kuat dalam rumah plak tu..syukur afif dan saya tak kena.pastu dengan keadaan saya boyot2 ni nak handle afif lagi ngan suami sakit sorang2 tak tahula macam mane stressnye kalau saya decide ke hospital government.Atleast TMC ni 5 minit je dari rumah..sampai2 terus masuk emergency and check darah +ve denggi dalam sejam dapat result,doc advise warded takdela kite sibok2 nak pk pasal duit ke,nak bayar dengan ape..duit deposit semua takyah kluarkan..layanan yang nurse dan doc bagi pon bagi saya memuaskan dah..eventho ni denggi je bende yang common tapi saya suke cara doc explain..so saya paham sekarang husband dah stage kat mane and tahu lepas ni ape kemungkinan akan jadi sebab ni 1st time saya hadap kes denggi.

Saya bukan sahaja titik beratkan pasal medical coverage kat husband dan anak saya je..pada adik2 dan mak ayah saya juga..sebab saya memang dah banned Hospital Klang tu kan..jadi saya tak bagi pon diorang refer ke sana kalau ade emergency..saya sanggup bawak diorang ke PPUM (half government) macam kes adik no 3 saya last month kena emergency operate sebab suspected hernia..tapi rupenye2 radang..kos checkup and operate makan dalam RM1K tapi takpela saya dulukan duit saye dulu sebab adik saya memang takde insurance and medical benefit company dia kena claim..means ko hulur la dulu duit sendiri,later 2,3 bulan la baru kompeni bayo balik..saya puas hati dengan treatment PPUM,cepat and pantas sebab memang dah kritikal kes adik saya tu..kalau tunggu lambat sikit boleh mati pucuk jadinya ..as kakak sulung memang dah jadi tanggungjawab saya la urus semua ni..nak soh mak ngan abah diorang pon jenis tak reti sangat bile kes2 kecemasan..mak saya paling habis nangis sebab risau..masuk hari sabtu,doktor monitor sambil masukkan antibiotik and nampak bengkak tak surut ,ahad tengahari dah operate and isnin dah discaj..selesai masalah..tapi yela kosnye lebih la sikit dari government hospital but still bearable for us yang tak kaya ni.

Jadi pahamkan kenape saya kata benefit lagi penting dari high salary..tapi kalau kompeni bagi kedua2nye itu memang bonus..which kalau saya dapat sampai pencenla saya keje ngan kompeni tu kot hahahaha..

Now saya rindu kat afif..semalam lepas setelkan daddy afif masuk ward semua..petang tu adik saya datang ambik dia bawak balik umah mak..better dia kat sana terjaga sikit and selesa nak compare dok kat ward ni dengan kami..doa sangat2 daddy dia cepat recover and discaj esok atau lusa.


time ni tengah tunggu result blood test daddy kat emergency..umpan dengan angry bird and lolipop.


memang dia yang over lebih..sape yang sakit ni?


husband kate saya macam enjoy jaga dia kat spital..hahaha tengok siap beli rootbeer float kat A&W depan TMC ni..sanggup saya jalan kaki pi beli sebab teringin punya pasal.

p/s: saya sebenarnye tertarik nak highlight issue ni sebab overheard jiran sebelah katil husband saya tadi yang kena trasnfer semula ke hospital gomen sebab dia tak mampu nak tanggung sendiri kos bedah untuk batu karang yang hampir RM15k..mula2 dia dah pi hospital gomen Sg Buloh tapi appointment untuk operate lambat which dia dah tak tahan sangat sakit.so try masuk TMC..TMC boleh operate esok juga tapi bagus juga bila dengar doktor tu advised pesakit..dia terang satu2 option dari yang murah sampaila ke mahal punya (doktor pon buat sales juger yer)..jadi bersyukur sangat2 saya diberikan kesenangan dari segi ni walaupon nak kata gaji saya tak layak pon nak masuk TMC ni.


5 comments:

Sh@MytO said...

agreed! Alhamdulillah my company pn cover medical benefits my my little family nih...eventho gaji xde la selebat GLC lain tp still syukur

lily lotus said...

syukurlah kalau camtu :) tp yg takde rezeki nak dapat benefit gitu terpaksa guna kemudahan yg ada. yg penting kita sentiasa doakan kesihatan kita sekeluargakan...

Jiey^Mien said...

Actually, sbb ni la sy smpi la x berenti.. Co. provides unlimited medical benefit for staff and family members.. Maternity cover..

Skrg ni keje cam org giler byk. Mmg rs stress sgt sbb masa dengan anak2 pun limited.. Tp kalau dah nk cari keje kat tmpt lain, makin besar gj, makin tgg la workload so sama je la kot..

My co. byr EPF 17%.. Bonus pn xde la meletup stakat 4-6mths jer pun.. Kalo tempat lain harus lagi meletup esp investment banks. Cuma yg syg nk tggl sbb kalo pencen kat sini, medical husband n wife cover smpi mati.. Eerkk?? Nk pencen kat sini ke?? Huhuhuhu.. Jauhhhhnya lagi kita nk pencen kan?

Candylicious said...

company ape u keje ni?

Candylicious said...

company ape u keje ni?

Awards ~~thank you!