Tuesday, June 16, 2009

Bila mama drive sensorang~~

Hehe seperti yang dijanjikan....saya nak bg tips macammane saya handle afif bila saya drive sensorang tanpa di temani sesiapa....

Memandangkan saya ni banyak kawan,byk sedara errrr musuh takde lak rasenye.... en asri plak off day nye hari ahad sahaja....jadi saya takmola keciwakan rakan2 atau sedara2 yg mengundang saya ke kenduri atau majlis2 keramaian...jarang saya tak pergi melainkan mmg betul2 ade hal yg lebih penting...lagipon bak kata husband saya....bila kite menziarah seseorg dgn niat ikhlas...byk pahala tau...rezeki kite pon bertambah...

Mula2 sekali kena pastikan anda ade car seat!bahaya ok pegang /dukung anak mase driving.
Sebelom memulakan perjalanan..
1. Pastikan segala kelengkapan barang anak2 dah sedia ade....jgn tertinggal satu pon hatta toy feveret die skali....angkut je...
ni feveret toy afif.....mmg tak pernah miss bawak ke mana2...pic kredit to lana

2. Bagi anak minum susu/makan dulu...senang citer bg die kenyang supaya bila masuk keta mata die pon cepat je layu...hehe lagi senang keje kite kalau die tido...


3.Cek pampers anak..kalau berak..cuci dulu..kalau dah berat..tukar dulu...utk make sure anak selesa sepanjang perjalanan...

Katelah anak tak tido.....lekakan die dgn toys kegemaran....agak2 dah boring dgn toy...bgla hp anda plak hahaha..tp pastikan keypad lock..kalu tak ntah hapa2 ditekannye...


Tapi kalau tetiba tgh jalan die meragam..mula2 ek ek je sikit...ok start la nyanyikan lagu2 feveret die...takpe jgn malu takde sape pon denga dalam kereta tu.....

Kalau tak menjadi jugak...pastu dr ek ek jadi melalak sekuat hati....ok sila carik tempat yg sesuai utk berhenti kan kereta anda....saya biasanye prefer stesyen minyak terdekat sbb mane tau afif berak ke...terus boleh basuh kat toilet...kalau takde...pilih bahu jalan yg selamat (jgn pilih selekoh plak)atau emergency lane...pasang je emergency signal...


Bile dah berhenti..
1.cek perut anak...mane tau kembong...sapu je minyak telon walaupon tak kembong....
2.cek pampers..berak ke??kalau berak cuci terus..
3.susukan....mane tau tak sampai sejam dah lapa...saya breastfeed so susu cepat hadam..kadang2 tak sampai 2 jam afif dah lapa balik...
4.Kalau tgk dah gosok2 mata...dah garu2 kepala tu tanda nak tido la tu...so lepas susukan letak balik anak dlm carseat dan mulakan perjalanan balik...

Sekiranye dah 2 atau3 kali berhenti sbb anak menangis lagi....


1.biarkan je!...tu tanda die nak tido...

2. jgn panik!...mata pandang ke jalan...jgn pandang anak yg menangis kang accident lagi haru......

ade mama2 jenis darah gemuruh takleh tgk anak menangis...lagi2 kalau dpt spesis afif yg melalak kuat macam speaker...bawak2 bertenang yer...kalau dah cek semua ok tu tandanye die mengada2 nak tido je...biarkan je...tgk la tak sampai 10 minit die melalak sorg2 mesti pastu die letih n tertido terus...macam budak sorg ni...
ni hasil dari saya berhenti sampai 2 kali sbb nak breastfeed pastu bile susukan die sengih2 plak...saya letak balik dalam carseat mengamuk2 siap tunjuk protes dgn ketap2 gusi kunun geram la....huh jgn harapla mama nak layan....so akhirnye die tido jugak sendiri....

So mama2 sekalian harap2 perjalanan anda dgn baby sentiasa selamat....

afif ni senang je tido kat mane2 sbb saya rase die ni lahir dalam famili suara semua kuat2 macam speaker termasuk la mama ngan daddy die sendiri hahaha..jadi tak mudah terkejut kot hahaha....pakcik saya pon ade buat eksperimen sendiri dgn anak sulung die tidokan anak die dalam keadaan senyap sunyi sejak dr lahir....jalan pon terjengket2 kalau anak die tido..end up budak tu susah nak tido bila bising...anak kedua die biarkan je anak die tido dlm keadaan bising2...volume tv bukak kuat2...end up budak tu elok je tido mane2...hahhaa..dgn afif plak mmg saya berpantang kat umah mak yg terletak tepi jalan utama...dan bilik saya plak plg dpn sekali..so lori ke kontena lalu mmg bising...sbb tu agaknye afif tak heran bunyik2 bising...

21 comments:

Cikpid said...

Wah..dh muncul pon petuanye..sy x penah ag bw Afieq sorang jauh2..sgt berguna panduan ni..sbb afieq jns nk tido kene nangis dulu..huhuhuhu..

sy ni pon suara kuat..n sedara mara belah sy pon ckp kuat2..belah husband lak sopan sntun sikit..tapi afieq mmg cpt terjaga kalo bunyi bising/..cait...

3740Journal said...

woit anak aku lak asyik nak bangun dari car seat tu. pastu cube2 nak bukak seat belt dia.. haru siut..
menggelabah kejap aku.

tapi tips yang nyanyi tuh mmg berkesan ah..

Nurhayati said...

sama la kita.. slalu drive sesorang dan ditemani anak..hihi..
nasib jua zara pun senang tido.. nak nak dlm kete.. 10-20min tido la dia.. aman nak drive..

Cool said...

utk pengetahuan ko.. aku masih belom pernah drive sorang2 dengan anis. takottttttttt@!~

MeL said...

adek domok tdo comelnye! hehe..sib mika duk baik2 je dlm carseat, sng mommy dia drive. dl i takut2 jgk, skg da okey coz dia pn excited tgk2 keta kat luar..lg satu i letak mirror kecik tuk kita tgk baby tu, senang nk intai dia. smbil2 tu bgtau dia yg tu bas, yg tu keta, tu lori..mika pn layan je ;P

mama idzareef said...

good tips farah..

yg tips ajar anak tdo dlm keadaan bising tu akan sy praktiskan bile dh dapat adik idzareef nnti..**ehe ade ati tu..keh3**

ye la dulu sy samer la cam pakcik awak..bila anak tdo je nk ckp pn bisik2 je ngan hubby..satu bunyi pn akan di makesure tak kedengaran kalo dia tido..end up skrg mmg dia takkan tido kalo bising..smpi lebam2 bwh mata taknak tido if tak sunyi..huhu..sabo je la..**ni la org kata salah didikan dr kecik kot** ;p

Eliss said...

aku memang tiap2 hari la drive sorang2 dengan anak aku sebb umh bb sitter jauh gak la..jarang sangat dier mengamuk kecuali pi amik tak kena time, aku kena OT ker..selalu aku letak jer dier menanges pun dalam car seat, pastu buat dek..last2 dier tido :P hahaha

mommykaseh said...

such a nice blog...good tips u have! happy breastfeeding!
jemput singgah ke blog saya http://kaseh-alphalipid.blogspot.com/

mana tau berminat nk ubah hidup ke arah yag lebih baik dan baik? kalau bukan sekarang kite mencuba, bila lagi kan?come and join me as my buss partner..

insyaallah...i'll guide you...
happy browsing!

Ezra
http://nurezira.fotopages.com

liza said...

farah...good tips..aku dulu masa fitri n adik aku takder..mmg sesorg aku drive ngan ditemani ngan wafiy..dulu masa dia baya2 afif..mmg heaven laa drive..lepas neneng or lepas dia nangis aku tak hiraukan..last2 dia tertido..tapi bila dah jadi baby tua ni..dah pandai nk bukak2 seat belt mcm airyll(azza) tu..melalak tak hingat plak tu..tapi selalunya aku pekakkan telinga..hehehee

pu3mawar said...

betul tu... yg penting nak bwk anak masa drive sorg sorg kena berani dan cekal.... tak leh takut atau gelabah...

v said...

Heh heh .. bagus tips nih! Kalau terpaksa slalu bawak baby naik kete, mesti biasakan dia dari sekecik2nya duduk kat car seat tuh. Kalau tak, siksa ler ...

U-jin said...

haha...bagusler tip ni...buleh sgt2 dipraktikkan.....

mummy_adam said...

wah..baik nyer dia.. adam, jgn harap lah..asyik bising2 nak mintak kuar jr.. penat mummy nyanyi twinkle2 little star nk bg dia dok diam..hahaha

Jiey^Mien said...

okie.. okie.. take note! mana la tau pasni kena drive sensorang bwk kancil terchenta gi fisio ian.. :P

Ummi Salsabila said...

ok2.good info ni.2thumbs up to farah..
tp kan i xbrani drive sorang2,mst kn de hubby kat sblh..cane ek/ de tips tak?
yelah,kite smla.hubby bz,ssh nak pi mjlis.so at last,xde transpot alasannye..:(

Farah said...

cikpid:ha afif pon kenkadng buat perangai gitu..nak nangis dulu baru tido..ape kes ntah hahaha..

azza:erk aku kena menuntut ilmu plak ni bile time afif jadi camtu plaks..

yati:aah kalau tido..aman rase nye hahaha

jiji:jangan takottt!!!

mel:hehe bagus jugak tu..sambil drive sambil mengajar :D..boleh dipraktikkan nnt..

mama idzareef:hahaha nnt anak kedua cubala plak..ni teori belom di luluskan oleh mane2 pihak..kalau berjaya alhamdulillah :D

eliss:aah kalau dah ngamuk nak tido tu biarkan je..

kaseh:thanks for dropping by :d

liza:haa ko lagi terer..drive sampai ke kelantan...aku plg jauh pon drive sensorg pegi nilai..

kak putri:yup kena cekal ati n takleh gelabah..kang taku jadik bende lain..mintak jauh la..

kak lili:aah kena ajor duduk dlm carseat...kalau degil kena tinggal hahaha..

u-jin:sila2..try mane2 tips yg boleh di pakai :D

mummy adam:isk isk tu afif takleh ckp lagi tu..kalau boleh ckp mau jadik mcm adam jugak :D

jiey:btul tu jiey...mane tau ade kes emergency..mommy2 takleh gelabah..

ummi salsabila :sebelom drive baca bismillah dan selawat byk2..kalau tahu doa bila naik kenderaan lagi bagus..pastu relax..jgn bawak laju2..takut break mengejut...cubala driving ke destinasi dekat2 dulu..

Elyn Sani said...

farah tq ngan info ni.... tp wafiq skang ssh gile nk bg die diam lam seat la!!! even i ade, daddy die drive. naik gile nk tackle die duk diam. nnt i nk cube lagik la!!! thanks ek!!!

Anonymous said...

ya betul!!
kalau kita dah biasakan dia, dia takkan meragam atau bising kena duduk sorang2 kat belakang...

yang penting, jangan terpandang2 kat dia masa tengah nangis kan.. bahaya!

Zainab Norazman said...

yup mama afiff... bobo = TIDO hikhik... wah, gud sugestion la... saya baru nak gi beli car seat weekend nnti... senang nak bawak dania gi kinik ke.. sbb hubby keje private.. susah nak kuar mcm org gomen ni...

hahaha.. dulu dania pun jenih melalak kalau nak bobo... tapi sekarang dah pandai nyanyi sendiri dah...

Unknown said...

Bagus bagus...betul tu semua u tulis. Especially bab yg mak2 jgn cepat panik tau..bila anak menangis meraung2 dlm kreta.

p/s bila anak dah ramai sikit..makin terrer skill mem-filterkan bunyi-bunyian sebegini hee hee..

Farah said...

elyn:itula saya risau jugak ni..bila afif esok2 dah bijak cam wafiq..

sya:hahha btul btul!jgn pandang die mase nangis..buat bodo je!

mama dania:hehe...ok ok..ha carseat penting tu..kena ade!

kak Millie:isk isk kena menuntut ilmu dr akak ni ..tentu dah terer menangkis segala bunyian dan concentrate pada driving :D

Awards ~~thank you!