Friday, February 19, 2010

Fitness tips from Mr Daddy:tips menguruskan badan

Di sebabkan minggu lepas tak sempat nak update..so minggu ni saya jawab sekali 2 soalan yang hampir sama yer..

Actually banyak soalan yang terima bertanyakan cara2 untuk menguruskan badan (generel question)..so anda2 yang bertanya tu boleh juga refer tips yang sama yer..sebab takde banyak beza sgt pon...caranye tetap sama..jaga diet plus need to exercise jugak.


straight to the point je la ek..soalan 1 dari kawan saya kat M*MU dulu..amalina..die hantar soklan thru email.


farah, aku nak tanye soklan...camne nak kuruskan badan nieh...huhuhu....nasiblaa ko sudi2 berkongsi pengalaman asri

camnih...aku nye berat 61kg...tinggi aku 163 cm jeee...aku nyee berat asal sebelom ngndung nih...55 kg jee...sekarang susah sgt laaa nak turun. anak aku pun dah 10 months....peha n ponggong aku gedabak siot....aku try laa gak saranan ko mkn brown rice tuh....tapi susah sgttt...azry tamo...tak soka kate nyeee....camne yee...aku nak turunkan berat aku ni...nak kecikkan punggung + peha aku nih....susah sgt nak dapat berat asal balik....apa yee yg aku patut mkn???n tak patut mkn??? lepas tuh...kat umah aku nie...tader pun treadmill ataupun yg seangkatan dgnnyeee..


Jawapan untuk soalan 1:

163cm 61kg… lower body exercise.. please look on my previous entry that should be enuf for you to shape up and tone ur legs. However as I said earlier diet is the key. Eat small potion take either brown rice, whole meal bread, whole meal pasta as carbs and avoid oily thingy, santan and fattening food. Take chicken, fish, soy base as ur protein. Don’t take carbs at nite. Easy then again, org kampung saye cakap nak seribu daya, kalu tanak nak buat cam mana.


soalan kedua pon di hantar melalui email..nama di rahsiakan atas permintaan tuan punye email.



Syok betol hari nie,after bloghopping terjumpa blog u yang memberikan sumber pada saat yg sangat diperlukan.fyi,i tengah berdiet (serioussly nak berdiet,hihihihi) after buat full medical check up last 2 weeks.since your hubby ada experienced dlm bidang ni,can i have his advise?farah,kalau dia jd personal trainer how much it will cost me?

ni my latest info :

Height : 156 cm
Weight : 59.6 kg
BMI : 24.5
Body fat: 36.6
Visceral fat : 6
Basal metabolic rate : 1232

Farah,now i tengah berganti puasa.sahur makan nasi with sayur and ayam/ikan.bukak puasa pon nasi jugak.Currently i guna beras herba poni taj mahal.yang takde kolestrol n kurang kanji tu.
Please,i need your help to start my diet secara yang sihat dan betul.My ofis ada gym so wat shud i do first?

Jawapan untuk soalan no 2:


From your data you have around 21kg of fat stored ya. Ok simple keep your cardio 30 minutes 3 to 4 time a week. Continue with resistance training which you can choose from squat, lunges, push up(knee),pull up, dip, plank, side plank, lying leg raise, crunches and e.t.c. you do this for the next 30 to 40 minutes with 1 minutes between exercises(every exercise keep it 3 sets with 15 to 20 repetition). Keep the pace high and do it nonstop. Drink water every 15 minutes. For your diet beras poni taj mahal tu good enuf and keep the oily thingy away. Also don’t eat 4 hours before you sleep. I usually charge from 120 to 180 per hour. Good luck.



please refer previous post here :diet and fitness tips



11 comments:

|| NaFiRaa || said...

hehehe.. dapat jugak sedikit info..:) tq2!!

Unknown said...

wow!nice info...yahooooo lepas ni slim mcm farah

Lady of Leisure said...

adoi nak kene beli brown rice gak la nampak gayanya hehe..

isabelle said...

farah,
i pernah dgr org cakap brown rice tu rasa x berapa sedap. ye ke? i never tried

Lea Shmea said...

bagusnya kak farah. u have your own personal trainer at home! how lucky is that!! bole maintain je berat. :))

~ As ~ said...

lepas bersalin nnt blh ke aku nak ikut tips ni semua eh??? mcm susah je....ahahaha

Hanz Jamaludin said...

farah..tengah gigih2 ni..hu..penat2

Aida Narina said...

sangat membantu! thanks dear :)

Nia said...

wah,..sudah bagus, tips nak bagi hilang spare tyre ada tak Farah? hehe..

Farah said...

nafira:harap2 dapat membantu :D

sara:hahaha i pon dah start naik balik ni.

lady:aah banyak beza bila makan brown rice dengan beras putih

isabelle:mula2 memang tekak takleh terima jugak..lagi satu sebab kaler die a bit brownish kan..tp lama2 ok

lea:ekekek kalau ade trainer tp tak ikut tak jadik jugak.

As:boleehhhh..yakin boleh!

hanz:hahaha penat takpe berbaloi!

aida:ur welkam

unlisted one:jangan makan malam lewat sangat and amik makanan yang kurang lemak

Anonymous said...

Naked celebrity news [url=http://www.bloggymoms.com/profiles/blogs/alicia-keys-pregnant-bikini] nude clips[/url] .

Awards ~~thank you!