Tuesday, May 10, 2011

On healthy lifestyle

I did share in my tweeter a few weeks ago about one of my officemate aged 31 yrs old passed away due to hypertension..actually tak taula die ade hypertension atau tak cuma yang pastinye arwah meninggal sebab blood vessel dalam kepala pecah ,koma selama 4 hari..hari last die dah on life support..dan Allah memang sangat sayangkan die..tak lama pon sakit..most of my team sempat melawat arwah except me and a few others..

saya memang terkejut sesangat ..bukan saya je..the whole team pon.. sebab arwah bukanla gemuk/overweight..sihat sepanjang hayatnye dan takde penyakit kronik..cuma saya perasan die seorang perokok.arwah meninggalkan seorang isteri dan 2 org anak yang bongsu berumur 5 bulan..sedihkan..saya harap isteri arwah tabah.

apape pon yang terjadi pada arwah,saya sebagai yang masih hidup harusla bermuhasabah..tuhan tunjuk kat saya semua ni semuanye untuk di jadikan panduan..bende yang paling bermakna dalam hidup kita sekarang ialah kesihatan...ade duit banyak pon tapi badan sakit..ape pon takleh buat..bersyukurla dengan kesihatan yang Allah berikan dan kita sendiri kena bertanggungjawab menjaganya..dan sementara kita masih sihat nila kita tak patut tinggalkan perkara2 wajib seperti solat,berpuasa dsb..

Jadi dengan rase tanggungjawab terhadap badan sendiri..saya berazam untuk ubah cara pemakanan dan lebihkan bersenam..sebab tu kalau tgk entry skang ni pasal diet je kan..actually purpose diet tu bukan untuk kurangkan berat je..tp juga nak kurangkan makanan yang tak berkhasiat..sekali sekala it's ok..yela kite pon ade nafsu..tgk org makan eskrem nak makan jugak..sekali sekala nak jugak pekena lamb chop ke..kek coklat moist ke kan..it just you have to balance kan la dengan bersenam...berjogging 2 atau 3 minggu sekali ke..kerapkan minum air masak..kurangkan gula dan garam..bende2 camtulaa..

Jangan berkire sangat pasal bersenam..saya sibok..keje org sales ikutkan setiap mase pon sibok..tp pandai2la cara mase..saya pon ada anak dan suami yang perlu di jaga..tp diri kita pon perlu kita jaga jugak kan.

I'm taking herbalife now..ramai yang komen..saya bukannye gemuk sangat so kenapa nak beria bersenam dan amik herbalife...tulaa die..mindset dah salah..gemuk=baru nak bersenam..abih yang kurus takyahla....haihh penyakit zaman dah tak kire gemuk ke kurus ke..jadi berjaga2 la yer.

Alhamdulillah..after 1 week minum herbalife + berlari 2 kali seminggu on threadmill..saya berjaya turunkan berat ke almost 58.5kg..which turun la 1 kg daripada minggu lepas..Alhamdulillah..harap2nye berjayala misi turun ke 55kg sebelum june.

picture taken this morning after breakfast





7 comments:

SemuaTentangKita said...

aku ni dah berapa kali dah kata nk jaga pemakanan..asyik la fail memanjang..haihhh.

3740Journal said...

good luck farah! sedap tak herbalife?

my5xurra said...

goodluck farah! GOOD! betul. ako pn setuju. x semestinya exercise utk kurus semata-mata. mentality org kte slalu mcm tu. tp ape yg penting adalah kesihatan fizikal dan juga kesihatan mental. lagi satu, kesihatan emosi. hehehe. love ya!

munira said...

chaiyok farah!

lily lotus said...

al-fatihah utk arwah.

selamat mengamalkan kehidupan yg lebih sihat...

p!nkerton said...

betul2, nowadays kerap sgt dgr news org meninggal muda sbb stress,stroke etc. among the main reason sbb tak jaga makan & tak amalkan healthy lifestyle huuhu.. nak2 org keje KL mcm kite ni yg kuar pagi2 balik mlm. pastu konon2 takde mase nak exercise & makan aci bedal aje mana sempat. ngeri kan? tskk!

yatie chomeyl said...

gambatte farah. i ni nasib baik rumah tingkat 5 takde lif, so 'terpaksa' exercise setiap hari. hehehe

Awards ~~thank you!