Thursday, June 9, 2011

Sorry..you have no right to judge me.

Some people die memang jenis suka sangat nak banding cara jaga anak ngan parents lain kan....seolah2 mereka rasa cara mereka tula yang terbaik..org lain ni tak berapa baiklaa..for me,setiap parents ada cara masing2..sometimes we cannot judge dengan sekali pandang kita nak cakap die mak yang tak baik..contoh kalau mak tu marah anak die kat public sebab lari2 tak tentu hala tak semestinye die tu kaki dera anak..die tak sayang anak dia..

Excuse me, tak semestinya saya ni hanta anak kat rumah mak and biarkan die tidor kat sana bermaksud saya nak lepaskan tanggungjawab as a parent.

This week saya memang MC sejak dari isnin sampaila rabu sebab sakit mata...hari selasa malam saya hanta afif ke rumah mak bukan ape sebab takut die berjangkit satu hal ....pastu saya pon tak sure saya dpt MC atau tak rabu tu..mata dah tak merah but then gatal2 ada lagi..bile pergi jumpe doktor hari rabu,she gave me MC tp saya buat kerja dari rumah sbb memang kerja berlambak2 dah pending sbb cuti dari jumaat minggu lepas.

Cuti skolah macam ni selalunye babysitter dia akan cuti lama sama macam cuti skolah..so daripada hanta ke nursery/taska yang saya tak confident cara penjagaannye lebih baik saya hanta ke rumah mak..eh jangan ingat saya kedekut duit ek nak anta umah mak sebab nak berjimat...actually hanta ke sana lagi tinggi kosnya..dengan duit minyak,tol,masa...duit belanja nak kasi kat mak..ape ingat anta kat umah mak free free je ke..saya ni agak reti bahasala jugak..tiap kali anta anak mesti saya hulur jugak untuk duit belanja apapehal kalau susu habis ke..nak jalan2 ke nak jajan ke...nak compare anta nursery kat bawah pejabat ni baru 15 hinggit je sehari semua di sediakan..see ade ke saya kedekut?Paling lama saya biarkan afif kat sana pon 2 malam je..malam ke 3 kitorg mesti tidor sana dan pergi kerja dari klang.

Lagi satu bukan saya suka2 nak campak anak ke sana ke sini..saya memang jenis over protective pasal anak saya...setiap sejam akan call mak tanya afif buat ape..kalau die ke kedai bawak afif..berpuluh2 kali pesan jangan lepas..cubala bayangkan kalau saya anta nursery..setiap sejam call...mau tak kena hempas telepon ngan cikgu nursery takdepon time nak amik petang tu mesti sound esok takyah antala haaaa..ngan mak/adik beradik kita ni atleast die layan gak.

Time cuti skolah ni mak2 dan pak2 sedara afif yang kecik2 banyak kat umah mak..die pon ade geng nak main..lagipon afif dah pandai berdikari..makan tak memilih..nak tidor pon tak susah..bukannye breastfeed lagi..bukan nak berbuai pon..bagi die susu depan tv ha lelap la die kang..seriously saya nak anak saya jadi macam saya...boleh sesuaikan diri ngan apa keadaan..susah buat cara susah..senang buat cara senang..takde mengada2 sangat.

Saya bukannye hanta afif ke rumah mak sbb nak berpoya2 pon..haihh kitorg selamba je layan X men first class ngan Pirates dengan afif kat panggung wayang...die dari kecik dah saya ajar masuk panggung..tak payah nak anta2 umah mak pon..pandai je die behave dalam tu..so reason tak dapat tgk wayang sebab ada anak is not in my list ok.

Sibok2 saya ni (orang gile kerja la katakan) ,i manage to breastfeed my son until 2 years old..fully ok bukan separuh2 and i'm proud of it.

Sibok2 saya ni, afif tak pernah makan nestum tau..dari baby lagi makanan die saya masak..pagi2 buta dah bangun prepare..and saya tak pernah makan dulu selagi afif tak makan.

Sibok2 saya ni....hidung anak kalau berhingus saya tak biar meleleh lama2..baju pon make sure kalau dah bertaik lalat diasingkan..jangan pakai dah....macam mana cara saya jaga anak saya sebagai outsider yang tak tau hujung pangkal,dun ever ever pertikaikan hanya sebab saya hanta anak saya bermalam di rumah mak.

Jadi,sorry la ek..you have no right to judge me as a bad mother.

p/s: oklaa nak gerak ke rumah mak dah..windu kat afif..2 malam tak peluk die.


14 comments:

Anamarza said...

entry emosi ni, kalau saya pun mau melenting jugak kalau orang yg tak de kena mengena ngan kita dan tak tahu apa2 tetiba je nak judge kita..

Nurhayati said...

adatla manusia mesti dok kata.
tak kisah la kita wat betul ke tak betul, akan tetap org kata jua.
aku mmg jenis lantak la org nak kata ape, as long as aku tau ape aku buat.
mulut biasa la tak leh tutup.
chill babe!! :-)

Anonymous said...

emo nyer

SemuaTentangKita said...

Pedulikkan org lain farah..kita tahu apa yg terbaik untuk anak kita. Kita kenal anak kita sendiri lebih dari sesiapapun. Susah senang kita nk mendidik dan menjaga anak hanya kita yang rasa. Manusia yang sibuk nak jaga tepi kain orang tu sendiri sebenarnya GAGAL!!

Liz said...

wah farah, sape yg judge awak tu?

setiap parents ada cara tersendiri la kan? I dulu mungkin ada rasa mcm tu tapi tak terluah. kita fikir camni je. kita jaga anak kita ikut cara kita sendiri.

tp kalau nak sampai kata lepaskan tanggungjawab tu agak melampau la kot. bknnya awak tinggalkan afif sampai sebulan pun.

stay calm, ok?

zeta said...

sabar ye farah..biasa terjadi camtu..kita ni manusia..rambut je sama hitam..tp hati lain2..bersabar..dan be strong ye.. :)

Fiza Rahman said...

Sabar farah, saya yg baca pon rasa sakit hati. Biasalah tu...mulut longkang, ckp ikut sedap mulut jer. Kita sebagai ibu tau lah nak buat apa. bukannya sesuka hati nak hantar anak kat umah parents.

Lately memang musim sakit mata. My family pon kena gak.

Ummi Salsabila said...

Sabar ye Farah.Bab orang suka banding2kan mmg boleh jadi emosi.apa salahnya mak sendiri jaga,bukan orang lain.

i pun tak suka kalo org suka compare2 ni.jd hilang kesabaran juga.anyway,smile.i know u're the best mom.

isabelle said...

sapa pulak cari pasal ni?nak mampuih betulll *tetiba emo, siap nak tolong farah ganyangkan or tu

salina said...

well said...toksah layan la org camtu...

3740Journal said...

ko marah kat sape ni farah. meh share ngn aku plis.. aku mcm nak teka2 lah hehe

liza said...

aku pun akan emo kalau org sibuk2 hal kita..anak kita..pandaila kita jaga..org ni suka2 nak mengata org..mcm dia jer yg betul

CIK NANA said...

-abaikan mereka-
;p

hijauoren said...

huhu emo teramat sgt.. i can imagine ur face mase naip post ni farah oii =p

Awards ~~thank you!