Thursday, September 29, 2011

Tahun depan afif sekolah!

Finally..we decided to send afif to CIC...rupa2nya saya baru tahu kat KD ni ade 2 CIC..satu yang shop lot (saya dah pergi survey last year) dan satu lagi dalam kawasan taman perumahan dekat je ngan umah kami...

Ade banyak jugak tadika yang kami survey dekat dengan area rumah..yang murah..yang mahal..yang tak berapa nak mahal hahaha..last2 ni la yang kami pilih.

Kenapa pilih CIC?

1. Kriteria utama ialah islamic montessori.Ni paling penting..kami nak afif start belajar iqra'

2. Masa -tak membebankan kami dan juga anak.Kami ambil pakej Zamrud yang mana lepas skolah afif pukul 2 akan masuk daycare di CIC jugak..dan boleh ambil die paling lewat pukul 7.30 mlm..which melegakan kami la..paham2 jela saya dan suami bekerja..mane de pembantu yang duduk dekat2 sini..parents saya kat klang..so kalau nak masuk tadika lain yang habis sekolah sampai pukul 11.30am (genius aulad) atau 2 ptg (itqan) memang kelam kabut la kitorang hari2.so not good kalau parent stress nanti anak pon stress hahahaha.

Perkara lain2 boleh di nego lagi..

contoh:

1. Malay and English - CIC bukan mengajar dalam English sepenuhnya..campur2..pada saya takde masalah..sebab esok2 bukan afif nak pergi private school pon..die akan kami masukkan ke sekolah kebangsaan biasa jugak yang mana medium nya bahasa melayu.Pada saya English tetap penting..sama penting juga dengan Bahasa melayu.

2. Food and Drinks - saya tengok dalam jadual makanan budak2 ni ade hari2 yang di serve teh o dah teh tarik which i know memang tak bagus..so saya tanya teacher boleh tak saya bekalkan fruit juice/ribena ke for afif and make sure he drink that and not the tea.die kate ok..takpela bende ni kena pantau dari semasa ke semasa..tak boleh nak judge awal2 btul tak?

Bende yang lain macam number of student in one class tu semua pon saya masih boleh accept lagila..takdela saya harap full attention untuk afif..saye lebih suka afif belajar survive dalam environment yang sederhana..nanti kat sekolah biasa pon macam tu jugak..kalau dalam 20 orang 1 kelas masih lagi ok..kat rumah yes,memang tanggungjawab kami bagi full attention pada die..

So next step ialah potty train afif hehe..and my boss dah bagi greenlight untuk work from home seminggu for this purpose..ha laa siapa ke lagi nak buat..takkan nak soh bbsitter buat kot..jadi kenala ambik cuti.

Fees untuk pakej yang saya ambik ni kalau bagitau mak saya die kate mahalnye! tapi saya rase okla untuk kawasan rumah saya ni plus yuran cover preschool+ daycare.kami bayar bbsitter afif pon sekarang dah 300 ringgit sebulan..nanti CIC kami bayar 550 ringgit sebulan.Harap2nye afif dapatla banyak ilmu dan manfaat dari CIC nanti..amin.

Kat bawah ni gamba afif potong rambut kat kedai hari tu..first time die tak melalak time gunting rambut..kalau dulu belum duduk lagi kat kerusi tu die dah melalak macam kena pukul hahahah..
mula2 muka macam ade sedikit risau hahaha


berjaya gak india tu potong sampai habis

7 comments:

FaznFaz said...

kat area situ xder lil caliph ke??? sbb lil caliph cam murah banyak!!! hahahha!!! n jaga sampai petang too!!! so far, aku anta faheem kt situ, oklaaa, aku puas hati!!! ada nampak benner CIC kat shah alam ni, tp sbb tak berapa dekat ngan umah, so xderlaaa amik tau!!! hehehh!!!

Anonymous said...

dh msk sekolah dah..raif pun kena msk school next year sebab pengasuh dah tak blh nak jaga..nak cuti lama =(

Mrs. Simplicity said...

besar dah afif. tak nangis dah. bole pegi sekolah dah :)

liza said...

aku ngan fitri tak decide lagi nak antar ke tak wafiy sekolah tahun depan. Most probably akan antar kut..sebab mak wafiy ni pemalas sangat nak buat educational activities dengan wafiy kat umah..better la anak mama tu belajar kat tadika.

zeta said...

Aku pon berminat betul ngan CIC ni..byk kali dah call tnya mcm2 kat CIC walaupon sbnrnya niat nak menghantar anak tu lmbt lg sbnrnye..hahaha..
Bestla Afif dah nak sekolah..mcm2 dia blajar nnt..seronak la kau tgk gelakat dia Farah.. :)

..:: WiRdA ::.. said...

ala comelnye muka time nk potong rambut.. aritu irfan potong rambut 1st time kat kedai..melalak sampai merayu2 dilepaskan..hahahah..

eh mcm best je CIC..thn depan baru aku nk pk lah..

salina said...

alololo cumels je muncung afif kat gmbr last tuuu.....CIC tu kwn saya kata ok..yg kat putrajaya ni laa...

Awards ~~thank you!