Friday, November 23, 2012

Breastfeeding and solid food

Assalamualaikum...

Alhamdulillah,Akif masih lagi continue fully breastfeed until now..umur dah nak masuk 6 bulan dah..hopefully dapat continue sampai 2 tahun.In Sya Allah (read here why i type like this)

For second baby,alhamdulillah rasanya diri ni takde la gelabah sangat bile stok berkurang atau merundum sekejap..saya banyak belajar dari pengalaman mase afif dulu..jangan sedih2 kalau susu berkurang..just keep pumping as usual..hujung minggu /hari cuti saya akan pam jugak atleast dapat sebotol sehari untuk top up incase masa hari kerja ade terkurang ke.

Tak lama lagi akif nak masuk 6 bulan..yeayyy dah leh start solid food.hehe tak saba nak masakkan puree untuk die..budak debab tu sure kuat makan nanti..bayangkan dengan susu ibu je now berat dah 9kg..dah start makan nanti sure mama die tak larat nak dukung dah.

Talking about solid food..terbaca dalam satu group ibu2 kat fb and ade satu topik ni sentuh pasal solid food.Terkejut betul bila baca berpuluh2 komen and most of mak2 yang komen dalam tu claim bagi baby food before 6 months..siap ade bagi seawal 10 hari ok!pheww mengucap jap baca..oklaa kalau 5bulan keatas nak masuk 6 tu mungkin ada maap lagi..tapi baby 10 hari? memangla takde pape budak tu sekarang..but later? 

Sorrylaa maybe ramai agaknye yang buat mcm ni and ade yang bercanggah pendapat dengan saya..tapi for my children no solid food before 6 months..and strictly no air masak too!cukupla masa afif dulu mak saya pernah sekali bagi air masak (letak gula kabung) dalam botol susu afif..saya pon bodoh2 lagi pasal bende ni so ikutkan jela..bile google and tanya paed sume baru tau..so no harm untuk belajar kalau tak tahu..parenting is a learning process as well..anak pertama kita maybe banyak buat silap..tapi cuba untuk baiki dengan belajar dan dapatkan ilmu dengan cara yang betul..bukan masuk forum atau group yang bagi pendapat syok sendiri.

Untuk yang masih tak tahu dan nak info boleh rujuk http://mysuperkids.net/kenapa-bayi-tidak-boleh-diberi-makan-sebelum-6-bulan/

Kredit to Lyna..dia memang selalu bagi tips2 dan share info yang berguna untuk parent.Selalu jadi bahan rujukan untuk saya sebab ayat pon mudah difahami.

Kalau tak puas hati lagi haa ni lagi satu lagi link http://www.askdrsears.com/topics/feeding-infants-toddlers/starting-solids/6-reasons-delay-introducing-solid-food

So rajin2la google info2 from trusted source kalau malas sangat nak pergi jumpa paed..there's a solid reason and also study has been done by the expert bukannya saya memandai2 nak pendapat sendiri..sekian.

7 comments:

FaznFaz said...

heheh!!! time 1st baby pun aku bengong gak.... bagi baby minum air masak, sbb susu sgt sket n x cukup time aku g urut...

n aku bagi makan faheem time umur dia dlm 4.5bulan, sb dia sgtlaaa kecik, 4.5 bulan, 6kg pun x sampai, tanya paed, dia kata dah ok,maybe sbb anak aku kurus cam x cukup makan.... heheheh!!! tp lepas tu, merasalaaa anak anak aku sembelit!!! siap kena cucuk bon-bon utk poo-poo!!!

tp ye laaa.... semua tue pengalaman kan???

hopefully, kali nie lebih bersabar n berjaya nak susukan anak betul2... sgt mencabar lah kut sbb aku dah start kerja....

Masherna Mustafa said...

biasalah anak sulung memang banyak buat silap. kesian juga sebab jadi 'guinea pig' ibu dia. semua test kat dia. tapi takdela sampai nak bagi makan seawal umur 10 hari.

alhamdulillah... my eldest start solid food at 6 mths. and bf sampai usia 2 tahun genap. time dia bf tu, tak sangka dapat anak sorang lagi. yelah nak dapat si abang lepas 6 tahun kawin. si adik lepas abang 2 thn 3 bulan dah lahir dah...

hehehe... skrg adik dah 4 bulan, in syaa Allah akan berusaha bf sampai dia 2 tahun...

adianiez AIDA said...

betul betul betul. before 6 bulan, x bleh bagi makan! aida tau sebab kakak aida doktor hi hi hi...

Nanak said...

syukur saya dulu tak tpedaya dgn hasutan suruh bg mkn masa 4mons.. n no air masak too..kdg2 benda ni kita kena pekakkan telinga bila org ckp itu ini..

Nurhayati said...

ilmu parenting ni takkan khatam. dr baby, kanak, remaja smpai la dewasa. pastu tiap anak lain karenahnya kan. ape pun kita sentiasa jd dan buat yg terbaik utk mereka.

a

Unknown said...

lamanye tak jenguk sini.. dah ade bb baru dah.. taniah yer..:)

isabelle frankly said...

kesengalan lama yang kita tak ulang kira ok la tu.
kan?
hehehe

Awards ~~thank you!