Tuesday, December 25, 2012

Welcom to Food World Akif!

Assalamualaikum..

Banyak pulak bende nak update dalam blog ni lately..sebagai kenangan untuk tatapan diri sendiri nanti.

Akif dah masuk 6 bulan dan rasanye dah sesuai untuk perkenalkan solid food...memang sejak zaman Afif lagi..saya prefer masak sendiri bubur anak..termasuk la bekalan untuk di bawa ke rumah babysitter hari2.so samala treatment untuk Akif now.

Memandangkan nak masak bubur tu makan masa ..so saya tryla tips yang fatih bagi - cara cepat untuk memasak bubur bayi..yup i'm using slow cooker so rasanye better guna cara ni kalau nak cepat sikit masak.

1.  Mula2 basuh dan keringkan beras.

2. Goreng beras tadi untuk make sure  beras betul2 kering supaya senang nak blender .I'm using brown rice,tu nampak beras sedikit perang..bukan hangus yer hehe
  
 3. Blender beras sampai halus/separa halus ikut kesesuaian umur bayi dan simpan dalam bekas.Biasanye saya akan buat stok beras untuk seminggu.
 4. Masak macam biasa (either dalam periuk nasi or slow cooker)..kalau nak campur dengan fruits atau sayur pon boleh.
5, Kadang2 bila dah masak tu ade lagi nasi yang tak berapa halus dan takut baby tercekik..so saya blender semula nasi tadi so dapatla hasilnya macam dalam gambar di bawah.
Saya peminat Tupperware,makanan anak pon nak letak dalam bekas Tupperware haha..tu stok saya buat untuk 2 hari sekali kalau hari bekerja.kalau weekend /cuti saya akan masak bubur Akif hari2.

Budak debab tengah enjoy makan bubur nasi + epal..setakat ni baru try campurkan brown rice with epal,pisang dan pumpkin..hmm pumpkin Akif tak berapa suke..epal dan pisang laju je di habiskan.

3 comments:

atulhani said...

pergh..pasni makin bambam la dia bila suka makan hihi

Eliss said...

mak aihh..tembamnya dia yer :) geram nengok !

Farah said...

atul: ye aku dah start risau takut die obes.

Eliss:haha sampai org tak caya akif minum susu badan sebab die tembam mcm ni

Awards ~~thank you!