Thursday, January 17, 2013

Maybe it's time to move on?

This entry is based on my experience in working environment...saja nak share sebab hari ni tak kluar meeting  mana2...and teringat conversation with one of the bosses here during breakfast this morning..

she asked me how I  manage the work stress and stay cheerful in the office? mind u,she is not my boss yer..hahaha macam over je statement cheerful tu kan..takdela cheerful sangat cuma what I can say is that I'm happy that I found my passion in work at last...so bila pergi kerja hari2 takdela rasa macam berat sangat hati (berat hati sikit nak tinggalkan anak2 jela),less complaint,try to listen to all the problem lepas tu digest dan cari jalan macam mana nak selesaikan...masalah sure la akan ada....saya tetap ada stress kerja tapi sebab minat dan suka so saya buat tu nampak bersungguh2..kalau follow up biar follow up sampai selesai..kalau nak menang tender ha biar competetive solution dengan pricing yang saya submit tu..ha macam tu..kalau kalah tender pon kalah bermaruah laa orang kata.

Yang kerja  kena cari sales baru,sumbit proposal,tender tu semua pon bukannya seronok sangat tapi bila close deal tu haaa part tu la yang paling seronok...lagi besar deal lagi teruja hahahha..so itulah sebenarnye goal saya bila bekerja..lagi-lagi kalau dapat win over project ke..saya ni jenis memang kena ada aim dan target..kalau takde target memang rasa macam lemah je..pastu buat pulak bende sama hari2..rasa bosan jela.sebab tu agaknye dulu mase kerja jadi business support kena dok opis je saya meroyan hahaha..tak hepi kan so ade jela bende tak puas hati..

Sebab tu kadang2 saya ni allergic dengar kalau ade opismate asik dok komplen pasal kerja..bukan saya tak suke..it's just that I've been there..done that as well..so saya akan share la jugak pengalaman saya..so maybe agaknye kerja tu tak sesuai atau dah tak sesuai (dulu die minat now dah tak minat ke?)  untuk dia and it's time for him/her to move on...ada orang mungkin dia  tak perasan sebenarnye passion die kat tempat lain..mungkin die jenis suke deal dengan mesin (engineer ke?)..macam saya..nama je ade degree engineering tapi suke deal dengan orang daripada bercakap dengan mesin/komputer..saya pon tak sedar yang saya ada skill menjual..dulu masa saya jadi engineer (awal2 kerja) takut betul kalau boss offer suruh present..ha now boleh kate hari2 pon present kat customer..takde hal pon dan saya enjoy plak tu..as a sales person I'll make sure I lead the meeting..walaupon saya bawak solution consultant ke..service engineer ke..saya tetap akan lead hahahaa gile kuasa ko!even kadang2 berebut dengan boss nak bercakap (kalau bawak boss sekali la) hahahaha 

jadi itulah dia nak ceritanye kat sini..bila kata bab nak cari rezeki ,biarla hati pon seronok je nak pergi kerja..so that kite pon buat kerja ikhlas dan harapnye duit gaji bulan2 yang kite dapat lebih berkat.sekian.

p/s:entry karang separuh masa lunch dan separuh lagi kat rumah

1 comment:

mona said...

betol tu. aku pon rase cm nk muv on je farah oii... bosan kot 8tahun asik dengar arahan je... nak keje sendiri.. hrp2 tahun ni menjadi.. huhuu =p

Awards ~~thank you!