Thursday, December 25, 2008

Pengalaman bersalin~~

Hari ni dah pon 13 hari saya selamat melahirkan Muhamad Afif Idlan ...selalunye saya selalu surf2 blog org lain utk tahu ape pengalaman bersalin mereka...Kali ni saya plak nak cerita pengalaman saya...

Org lain mungkin dapat merasa salah satu pengalaman bersalin sama ada cara normal,induce atau operate..Saye plak dapat merasa ketiga2 pengalaman dalam satu masa...

Pada 12 Dis..mcm biasa buat checkup di Pusrawi.....di sebabkan dah 39 weeks..so Dr Zul buat CTG scan dan check bukaan servik....katanye baru bukak 1 cm and ade light contraction (mase tu saya mengadu ade sakit mcm senggugut dah semalaman)....walaupun dah ade bukaan 1cm...sy dinasihatkan balik dulu dan tunggu keluar tanda.....sy pon pelik sbb dr tu confident gile ckp saye takkan beranak hari ni...so sy pon balik dgn hati berdebar2.....terus sy call mak,ma,kaklong dan kawan2 sy tanye ok ke dah bukak 1 cm tp tak masuk wad lg....ade yg nasihat suruh minum air selusuh bg bukaan cepat,ade yg marahkan dr sbb die tak tahan sy lg kt wad...ade jugak yg bg opinion sama ngan dr suruh tunggu tanda...jd akhirnye ape yg sy buat...sy minum air selusuh ,siap2 rendamkan akar fatimah dan tunggu tanda...

lepas hanta sy ke klinik pg tu....husband saya terus ke tempat kerja tp janjinye akan balik awal dr biasa...mlm tu sy teringin nak minum raspberry tea (sy baca dlm blog azza boleh cepatkn contraction).....nasib baik rumah mmg dekat dgn starbuck...apelg husband pon terus belikan....sampai tgh mlm tak jugak muncul2 tanda...sakit sengugut pon dah beransur hilang bila saya tido...tiba2 kol 5 pg sy rase mcm ade air mengalir skit2 kat bhgn bawah....ingatkan nak terkencing so sy cepat2 bgn utk ke toilet....serta berdiri je dr katil..makin byk air yg mengalir....pelik jugak takkan sy dah tkleh tahan kencing kot dalam mase yg sama sy agak ni mesti air ketuban dah pecah ..sy cepat2 kejutkan husband dan call dr zul...die nasihatkan suruh pegi hospital cepat2...kaki sy dah start menggigil sbb cuak hahaha...tp sakit skit pon takde...sampai hospital terus check bukaan servik dan masih lg 1 cm.....nurse suruh saye rehat di wad dulu sementara tunggu dr datang...pukul 8 pg dr zul check bukaan lg...baru 2 cm..pukul 10 check lg baru 4 cm...mase ni sakit contraction dah ade (sy rase mcm senggugut teruk )...dr kate insyaAllah pukul 3 saye boleh bersalin...pukul 12 dr check lg bukaan ....tp still 4 cm..tgk muka dr zul mcm ade yg tak kena...sy dah makin cuak...die ckp die akan induce utk kuatkan contraction saya sbb bukaan tak berubah....huhu sy tahu ramai org ckp mmg sakit kena induce tp sy setuju jugak utk buat sbb saye taknak kena operate....

Lepas sejam masuk air (mase ni contraction mmg kuat...sakitnye tuhan je yg tahu)..bukaan sy masih lg 4 cm...sy dah mula menangis sbb saya tahu saye mesti kena operate ni...baby dah 7 jam tanpa air ketuban dan kalau biar lame mungkin lemas....Dr zul ckp die dah tak boleh tunggu sbb takut baby lemas n kena infection pulak...akhirnye saya sain jugak kebenaran utk di operate sambil menangis...




Pukul 1.39 pm...Afif selamat dilahirkan...walaupon dr bg ubat bius utk separuh badan.....tp saye rase sgt lemah dan hanya sedar bile dr tunjukkan baby sy dan sy denga die menangis..husband saye cerite (die masuk bilik bedah)...afif mase kluar dr perut sy warna dah biru..nasib baik dr cepat operate saye...


Dalam pukul 2.30pm.....nurse hanta baby masuk dlm bilik dan mase tu baru betul2 sy dpt tgk wajah anak saye....kali ni sy menangis lg...menangis sbb sgt happy semuanya selamat dan happy yg saya sekarang dah bergelar mama

Hari pertama bersalin...sy hanya boleh gerakkan separuh bdn (yg atas sahaja)...bahagian bawah masih lg kebas....hari kedua...mak bawak sup ikan haruan dan sy mintak asri carikkan pati ikan haruan di farmasi...percaya atau tak...masuk hari ni dah 14 ekor ikan haruan sy makan ,6 botol pati ikan haruan saya minum dan juga sebotol air gamat...nak baik punye pasal saye sanggup..alhamdulillah hari ke3 sy dah kluar wad dan luke saye cepat sembuh...

Bab berpantang plak...saye still berpantang mcm org normal..makan saya jaga...saye tetap berurut seluruh bdn kecuali tempt jahitan....saye bertungku..berparam dan berpilis mcm biasa...saya juga akan berbengkung (saya guna strap-on binder je sbb tak boleh gune bengkung traditional) ..org ckp kena operate ni kena jaga lebih skit..mak saye still tak bagi saya angkat apape yg berat termasuk anak saya..asri atau mak akan hulurkan afif kepada saya utk susukan...

Takpela nak buat cammane..bukan rezeki saya kali ni utk bersalin normal...apapepon saya sgt2 bersyukur semuanye selamat dan dianugerahkn tuhan anak yg sihat dan comel...






4 comments:

liza said...

huhu..baru aku tau pengalaman bersalin ko..tiga2 ko rasa yer..takper..yg penting ko dan afif selamat..apa khabar anak buah aku tu??dah tak sabar nak jumpa dia..wafiy pun skrg suka sangat berjalan..hahahaha..macam mama dia.:).nak SMS ko jap lagi ni..plan nk pg lawat esok

liza said...

farah..napa aku call ko tak dapat???aku nak pg lawat ko n afif..please SMS me once u get this msg..thx

Unknown said...

alhamdulillah..congrats..dgr2 dr zul is good...
just nk share my experience with another dr there.. gave birth to my 3rd child kt situ..
masa 1st & 2nd child i gave birth kt sjmc with dr siti..she's very good.. tapi yg 3rd x pegi sana coz jauh.. so i choose pusrawi KD sbb dekat.. i choose a lady dr coz i rasa lebih comfortable..
my waterbeg burst b4 my due date, masa tu kt ofis..so member htr gi hospital coz hubby outstation... bila smpai hospital, nurse soh masuk wad dulu sementara cal dr.. bila nurse cal dr, ada ke patut dia suruh i balik dulu?? dtg check pun tidak! tapi i x balik..biar betul dr ni!! klu apa2 jadi masa dlm perjlnn, camne? this is my 3rd child..klu tgk experience b4 this, mmg cepat.. to make it short, petang tu gak i gave birth, alhamdulillah.. tapi pada i, dr ni x professional.. first bcoz without checking.. kedua, masa dlm labor room bila lmbt push dia marah2, walhal kita tgh ambil nafas..lepas tu dia bole ckp, klu u lambat push, i vakum je.. tekejut gak dgr masa tu..biar betul dia ni.. i rasa i baru je kt dlm labor room tu.. then bila dh bersalin..masa tgh jahit dia bole bergayut kt hp..bole ke bwk hp dlm labor room??
alhamdulillah, me & baby ok.. tapi
pengalaman dgn this dr buat i serik utk bersalin kt hospital ni lagi..fobia rasanye.. org selalu kata kt GH teruk, tapi rasanye x sume GH teruk.. klu teruk pun maybe bcoz patient ramai, dr kurang..understandable.. tapi yg ini kita byr pun bole mcm ni..
bila dh start keje, a few of my friends told me about a few people punye bad experience with the same dr..alahai..
so..my advise, klu nk bersalin check dulu who is your dr.. not like me.. i x check dgn sesiapa pun pasal this dr..

Farah said...

hai elle..sorry i tak perasan pon komen u ni...baru perasan hari ni...
huh dr mane ni yg buat kat u camtu...isk saba je la ek...tp kire u tabah jugakla kan....i amik dr zul sbb dengar die mmg bagus n professional...tp agak terkilan sbb i kena c-sect jugak last2..huhu takde rezeki..anyway u ade blog tak??boleh kite tukar2 link...

Awards ~~thank you!