Friday, January 9, 2009

Berpantang~




Hari ni dah hampir sebulan saya menjalani proses berpantang...byk dugaan masa pantang ni haha especially bab makan laaa..hari2 menu kalau tak ikan bakar mesti sup ayam huhu...tgk org lain makan maggi pon rase sedapppnyeeee...

ramai kawan2 sy tanye strict ke pantang saya...hmm nak kata strict tak jugak sbb hari ke 23 mak saya bg je kluar shopping kat jj bukit tinggi hahaha...bab makan saya leh tahan tp bab shopping mmg takleh tahan ...tp ngan syarat la berbengkung dgn pakai stokin tebal...oklaa nak shopping punye pasal..appearance mmg 'out' skitla ari tu..saya sempat beli sehelai baju kat east india dan heels kat primavera (balas dendam sbb dah 9 bln pakai sandal flat je)..husband saya plak sempat grab a pair of levi's jeans ngan belt....tgh2 shopping MIL saya call plak...huhu kantoi tgh shopping sbb tanya nape bunyik bising2....Walaupon mengantuk sbb berjaga malam tp shopping punye pasal mata terus segar....tujuan nak kluar tu kununnye nak beli barang2 afif yg tak cukup lg...sian anak saya baju yg di pakai sume muat2 sbb die cepat panjang...

Makcik2 sy sume bising ckp saya jalan laju je...haha yelaa yg berjahitnye perut saya...cuma kadang2 skang ni rasa sakit merengat2 tu still ade especially time sejuk...sy tanya org yg mengurut tu die kata itu normal utk org operate..sbb tu bile dah habis pantang nnt elakkan makan yg sejuk2..huhu nampaknye saya takleh la makan aiskrim selalu....

Oh yaa...saya juga dh start makan jamu sejak afif baik demam kuning....saya di paksa minum air ubat periuk (rebusan dr akar kayu,manjakani,halia,kunyit dan ntah apape bende lagi yg namanye saya tak tau) setiap hari dan setakat ni tak pernah miss lg makan jamu....dgn harapan cepatlaa perut saya kecut....selain dr jamu sy juga minum pati prune innershine (alaaa yg model die camelia tu)...dgn harapan dpt mata dan kulit yg cantik...husband saya belikan sedozen utk saya minum hari2..dan minuman ni akan jd supplement sy even lepas habis berpantang nnt...rasanye hmm sedap dan sangat manis.

Selain dr jaga makan,berbengkung,makan jamu...saya juga berlulur mase berpantang ni....yelaa nak hilangkan kesan2 hitam especially di pelipat,perut dan punggung...kakak yg mengurut saya tu bukan saje boleh mengurut..die jugak ade buat servis berlulur seluruh badan mcm kat spa tu...setakat ni dah 2 kali saya buat..dan cajnya cuma 40 inggit..okla kan compare nak buat kat spa lg mahal...lgpon kena buat byk kali baru bersih betul...puas hati saya bile tgk perut sy makin cerah...ni pon saya dah book akak tu awal2 utk berlulur lg minggu dpn...

Sepanjang berpantang ni saya jugak sibuk buat stok EBM saya (thanks to my spectra 3 )...setakat ni dah 15 botol saya simpan dlm freezer....lgpon afif akan duduk dgn mak sy bile sy dah start bekerja nnt...2 hari skali sy akan balik utk hantar stok susu...so weekend jela afif akan duduk kat kota damansara...walaupon berat hati nak tinggalkan die tp sy tak berani lg nak letak anak kat nursery (fobia ngan kes2 kat nursery)...tunggula afif dah setahun lebih baru saya hanta die ke nursery...masalah saya skang ni saye tk cukup botol utk simpan susu (saya ade 20 botol je) dan freezer mak saya tak cukup besar nak simpan byk2 botol tp saya dah surf2 dan dapat tahu breastmilk boleh jugak di simpan dlm plastik khas...lebih jimat dan kuantitinya byk...Alhamdulillah rezeki afif...susu saya mmg byk...especially early morning...saya leh pam up to 4 oz time pagi dan setiap 2 jam saya akan pam lagi dan dpt dlm 2 oz sekali....sebenarnya bukan mudah nak fully breastfeed ni...kawan saya liza byk tolong saya dlm hal ni (thanks for the bottles too) di samping support dr husband saya...nipple saya pernah crack yang mane saya pernah pam susu bersama dgn darah skali...saya jugak pernah demam (org tua panggil demam susu) sbb byk sgt susu dlm bdn even saya dah menyusukan afif dan pam byk kali....nasib baik sy dah siap2 beli medela purelan awal2..saya sapukan pada nipple yg crack tu dan cepat baik...yg penting kita jgn give up nak breastfeed..dan skarang ni saya sgt suke bf anak saya.......ade yg bertanya kenapa simpan susu awal2 padahal nak keje lagi sbln...utk yg tak tahu...susu dlm freezer tu bolh simpan up to 3 month...sementara susu saya masih byk ni saya pamla byk2...lgpon saya dah labelkan dgn tarikh jd pandai2 la mak saya nnt kluarkan susu mana yg disimpan lebih awal...azam saya nak fully bf afif selagi susu saya ada...sy tak berani nak target berapa lama cuma saya akan cuba utk first 6 month ni dulu...insyaAllah
p/s:berazam nak kumpulkan 50 stok susu sblm start kerja...chaiyo!

No comments:

Awards ~~thank you!