Sunday, May 17, 2009

Jangan jadi seperti tikus membaiki labu~~

Setelah menelan air masak yg banyak..3 gelas penuh dalam 1 jam hahaha byk la kan?? sakit perut semakin surut...oleh itu saya dgn baik hati nak share sedikit tutorial mengenai window vista pada hari ini...

Khamis lepas kedua2 laptop saya + husband kong di sebabkan windows kami corrupt serentak...saya pakai laptop opis (Thinkpad) so takde hal..bg je kat MIS soh betulkan ..tp saya lebih suke betulkan sendiri sbb lebih cepat...tekan je butang Thinkpad utk restore balik configuration saya dr last backup.... file penting saya dah backup awal2 dgn mengeluarkan hard disk saya dah transfer ke dlm portable hard disk....dalam kurg 2 jam dah setel semua...

Masalah saya skang ni ialah laptop husband (Dell M1330) nak panggil tech support,warranty dah abis la plak so kenala buat sendiri........

Problem:

mase nak login windows dapat error ini :

"Logon process initialization failure"

bila dapat error ni ape pon takleh buat kecuali kena klik ok.then process sama akan berulang seperti looping dan kembali ke error yg sama walaupon sudah restart berpuluh kali...

Saya surf incik google dan jumpe beberapa steps utk baiki error ni antaranye :

1.Tekan butang F8 semasa startup Window...dah kuar menu...pilih option "last known successful boot or login"....

Saya dah cuba cara ni ....gagal..sebab husband tak pernah buat backup utk pc die...so takleh wat system restore.....

2. Saya kuarkan HDD dr laptop dan masukkan HDD td dlm casing portable harddisk (HDD dlm portable hard disk tu saya kuarkan la) ...cuba utk transfer file ke dalam laptop saya..tp tak berjaya..kenape ntah takleh copy lak...bila nak copy kuar error make sure the disk is not full or write-protected.....

saya nak buat cara ni sbb lepas tu ingat nak format je laptop husband..senang skit..takyah recover2 ni...

cara ni gagal jugak..* sigh*

3. Saya dah fedup!

Ah! saya reinstall je la windows tu...reinstallation DVD dah ade kat tangan ni....tapi photo afif sejak lahir semua ade dlm tu...cemane ni...kang die format semua kang...naya! tawakal..tawakal...mintak2 file lama tak kena wipe....


Tekan F12 mase windows tgh start up....sebelom tu siap2 masukkan reinstallation DVD td.. dan pilih option "boot from CD/DVD drive"......pilih reinstall windows...jgn pilih format disk plak...dan follow je instruction seterusnye.....dalam 2 jam siap!

hehe Alhamdulillah file2 lama ade lagi...nasib baik!

Sekiranya anda mengalami masalah yg sama...boleh mencuba step2 seperti di atas..tp kalau semua tak jalan..anta kedai jela ek...

Selamat mencuba!

p/s: tajuk di atas adalah peringatan utk diri sendiri hahaha.....

5 comments:

MeL said...

huhu bahaya tu klu corrupt esp klu ada pics xde copy. pics or important document i salu save kat external hardisk.

Farah said...

huhu mmg bahaya sebenarnye...tu yg tawakal je mase nk reinstall hihi

watie wyyn said...

wah lps ni bleh wat tuto lak!Hiks

Farah said...

hihi...tak reti sgt..tutorial simple2 leh lerr

fulltimesinner said...

moral of the story:
benda2 kritikal jgn bagi windows handle... windows hanya khas untuk main game sahaja (kalu game atau hd crash, boleh main dari awal balik) muahahahahaa

Awards ~~thank you!