Thursday, July 1, 2010

Bila jadi mama memang kena banyak beristighfar

Sebab ada anak yang selalu buat mama die naik darah..tapi nak di marah sangat tak boleh..budak tengah banyak akal..jadi istighfar je la banyak2..

Masa mama tengah sapu sampah..time tu jugakla die nak lenyek habuk2 kat lantai tu dengan tayar SUV die (kereta mainan die la ape lagi).

Masa mama baru lepas mop lantai.. mama ni bangga la kunun sebab lantai rumah dah tak melekit dan berkilat2...tak sampai setengah jam die pergi tumpahkan plak sup kat lantai..macam mane ntah die leh capai mangkuk sup tu atas meja makan pon tak tahu..

Masa mama tengah leka kemas2 kat dapur..die kat depan buat project cabut satu2 huruf kat keyboard laptop ni..dah skang ade huruf yang susah nak tekan plak arghhh!

Masa mama die tengah semayang..time tu jugakla die nak baring atas sejadah...btul2 kat tmpt sujud plak tu...macam dah takde tempat lain dah..

Husband saya kata saya dengan anak dah macam raksasa gorgon pon ade..garang bebenor..ni nasib baik la kecik lagi tak sampai hati nak pukul2..esok dah besar mesti kena rotan memanjang...dah mane tak jadi raksasa..letih2 kemas ade je tukang sepah...baru nak duduk rehat ade je onar die buat kat tempat lain senyap2 huhu..

sabar jela yer..

perangai dah macam2..tidor pon dah macam2 gaya jugak..cubaan untuk naik ke katil mama n daddy.


20 comments:

mrsDudE said...

itu la kan.. mcm aku kat umah tu anak buah mmg duduk sekali.. 5 tahun, bayangkan la.. perangai.. kadang2 leh jadi gado dengan dia.. tahapa2 gado dengan budak 5 tahun hehehehe..

SemuaTentangKita said...

betul tu farah..kdg2 rasa cam ibu tiri jer aku punya garang.. Bab menyapu tu pun sama..kt habuk2 tu jugak la dia nak main..gerammm

Unknown said...

Umah kalau ada budak2 jgn haraplah bleh nak deco deco bersama eric... xdpt de...

yatie chomeyl said...

aah la..kadang2 mmg suara dan pebruatan kita sejak jd mak ni mengalahkan raksasa hahah..dulu2 masa kecik rs annoying bila arwha mama jerit2 marah kita..skrg dh jd mommy, baru faham perasaan arwah mama

Diyana said...

saya vacum aje satu rumah.mia tak kaco sbb dia takut bunyi vacum.tp bab sepahkan brg mmg bley kasik A jgla pd anak dara sorang tu.hmm.

klu smayang masa anak2 berjaga lg ni..scr jjrnye saya ckp.mmg saya tak kusyuk.penah smpi telekung tercabut dr kepala sbb anak tarik..haha

MeL said...

i pun sama, tahan jela marah tu kesian nak marah bkn dia paham lagi pun kan..i skg kemas umah weekend je, xguna kemas umah hari2 pastu tongkang pecah balik hihi (alasan :p)

Elyn Sani said...

baru aku tau yg sesapa nak jadi mak ni kene ade kesabaran yang tinggi!!! aku pun dah bule masuk golongan raksasa gorgon hahahha

Drama Mama said...

memang farah. macam2 lah yang depa nak buat. ada saja akai depa nak bagi semak! huhu

i pun memang slalu la jerit macam raksaksa kat irfan ni. tapi bukan dia dengar pun, dia muka muka degil. tsk tsk tsk.

bab cabut key laptop tu kan..sama sangat! i dah sampai tahap redha...tak marah2 dah. hahaha

http://twinkywinkystars.blogspot.com

Mag said...

hahaha..sabr mommy. jangan jadi raksaksa lagi..save untuk masa hadapan=p

comei giler tido.hehe

Fiza Rahman said...

Betul lah farah. Baru jer kemas, dah macam tongkang pecah. Kesabaran kena tinggi (^_^)

Nurhayati said...

memang pun fara.. tapi slalunye kemrahan aku, laki aku la jadi mangsa keadaan.. takpasal2 kan.. abistu takkan nak marah anak..dia bukan paham pun. hahaha

Min Aina Ila Aina said...

Hehe..saya cuba menahan perasaan sedaya mungkin. Caranya, saya set minda..dia sedang belajar mengenal dan mencuba. Selalunya kalau tak berbahaya pada dia, saya biarkan aje dia main puas2 cthnya periuk2 belanga, kuali tu mmg mainan dia tiap2 kali umi dia kat dapur.Lepas tu saya ajak dia kemas sama-sama walaupun dia cuma simpan satu je, bakinya umi dan ayaaah jugak.

Rumah semak-kemas-semak, saya akan susun dan kemas selagi larat, tak larat biar je, nak tido baru kemas.

Satu lagi cara, gantung rotan di dinding.Tak pernah kena pun, tapi setakat ni dia takut bila sebut rotan. Digunakan untuk menyelamatkan barang-barang elektrik drpd diperbaiki dek si budak kecik.

Farah . 5577 said...

aah farah.. part menyepah tu mmg bagi kat depa kan... mmg kekdg boleh bertukar menjd gorgon..

nasib laa Nadhrah ada laa masa2 dia rajin nak tlg kemas blk (bile kena marah).. dh masuk 3thn ni kena tegur gak, kalau tak menjadi2.. tp farah slalu try ckp dgn dia, utk dia fhm kenapa xboleh.
Skrg Aqilah lak jd hero, habis sofa kitorg dia gigit bucu2.. Nadhrah punye buku dia koyak2.. amuk laa gak Nadhrah..

..:: WiRdA ::.. said...

hahah..
mcm irfan pun gitu.. aku baru sapu sampah.. dia pun nk tiru balik..pegi tabur macaroni then amik penyapu nk sapu.. haishhhhhh....

Haiza said...

huhuhu saya pun ibu yang garang....tapi bila dah marah anak lepas tu bila ingat balik terus nyesal ....ye la budak baru 2 tahun apa la yang dia tau kan?..

memang kesabaran sangat penting terutama buat kita ibu2 yang bekerja ni :)

atulhani said...

me blum ada anak.. tapi tengok keadaan anak sedara yang macam2 peel.. aduuss.. penah terpk, haih nanti ada anak sendiri saya ni agak2nya sabar tak.. anak orang, saya mampu sabar.. kadang2 jadi raksaksa gak la.. hehehe

Suka Hati said...

huhu. sm je ragamnye anak2 ni. kalo ikotkan stress mmg asyik kena mrh je la bdk tu. sbb tu skrg ni bile tgk saya nk mrh je papa die da tarik adib dl =(

Farah said...

aneen:hahaha aku boleh bayangkan!

liya:itulaa aku tak taula cemane jadinye bila dah masuk anak 3 cam ko nnt liya.jadi mak raksaksa kot hahaha

Ad:uhuk..memanggg!

yatie:itulaa..dulu siap kena rotan ngan mak sob sob

diyana:hahaha si mia takut vacuum ke..comel je!itulaa saya pon semayang tak khusyuk.

Mel:samaaaaaaaa!

Jie:sob sob..senasib nampaknye

elyn:keh keh keh..banyak mak jadi raksaksa dah skang ni

bai:isk isk itulaa cakap ngan die macam takde apape je kan.sakit btul hati

fab farah:hahahaha mase depan lagi la tak tahu jadi raksasa ape dah.

fiza:itulaa ngucap panjang2.

Farah said...

yati:ekekek ade jugak terkena daddy afif..especially time die join buat sepah sekali.

aina:hmm rotan berguna jugak tu hahaha tp tunjukjela kan..tak gune..sian plak nak pukul.

farah:hahaha aqilah jadi hero ke raksasa ni.sampai sofa pon nak gigit..gatal gusi agaknye.

wirda:haishh..bijak sungguh anak hang..die implement terus ape yang die belajar hahaha

haiza:haah laa..pastu cam nyesal sebab marah2 kat die.

atul:takpe..biasanye kalau anak sendiri kite jadi lebih sabar..sebab die kluar dr perut kite kan.

miranda:huhu tula sian gak kenkadang..daddy afif pon selalu jadi penyelamat.

eifa said...

lame nyer tk masuk blog kengkwn..huhuhu kan kdg2 sampai temarah2 plak sbb penat yeh..huhuhu pastuh kdg2 maisarah siap ckp laie..nape mama marah buat muke sedey...time rase beslhnyerr...terus pelok balik...sian lak kdg2..huhuh

nwey dudnite afif...lame tk tgk afif :D

Awards ~~thank you!