Wednesday, August 4, 2010

Kadang-kadang supermommy juga perlukan bantuan

Semua mak- mak saya anggap supermommy...yela tak kisahla anak sorang ke..2 ke...3 ke...sepuloh ke..masing2 ade cabarannye masing2 kan dan kite selalu je kena menggunakan sehabis tenaga yang ade utk buat kerja rumah,uruskan anak dan suami dan juga kerja kerja lain.

Biasalakan bila dah jadi mak ni....semua bende kalau boleh nak buat sendiri...saya sendiri masa mula2 ade afif dulu..tak konfiden bile nak bagi tugas jaga anak pada husband..

yela mane tak konfidennye..husband saya memang takde pengalaman jaga budak kecik lansung! dia sendiri dan adik2 pon semua duduk asrama..tak macam saya..kecik2 dulu dah cuci bontot adik2 yang kecik2..jaga adik bile mak sibok masak atau mengemas..yela nama pon kaklong kan..bab jaga adik2 saya kena buat la.

tapi yela kan..dah lama2 kite sendiri rase letih bile semua nak buat sendiri..pastu diri sendiri jugak yang membebel2 penat kan ..husband la yang kena tadah telinga dengar hahaha

sikit2 saya ajar husband macam mane nak uruskan afif..dari mandikan die,bila time makan,bila nak kena tukar pampers dan sampaila skang ni rasenye dah banyak bende husband saya dah boleh tolong uruskan tanpa saya minta hehehe..

ringan sikit beban saya skang sebab pagi2 husband yang uruskan afif..hanta die ke babysitter sebab die bangun lambat sikit dan afif pon masih tido...bile afif dah bangun die akan tukarkan pampers dan bagi susu (ebm) and kalau rajin die mandikan terus sebelom hanta ke rumah babysitter..

saya plak memalam dah siap2kan semua bekalan afif dalam bag...husband tinggal masukkan ebm je dari peti ais..

terasa la ringan sikit kan...saya pon kerja makin sibok....nasib baik la husband jenis paham so die pon tolong la mane yang patut..

ha nak mintak tolong husband ni plak pon bukannye senang yer..dapat plak jenis memang zero knowledge pasal jaga budak ni kan pastu suke ngelat pon ade jugak hahahaha..semua bende kena ajar dari basic..tp kite plak takleh la cerewet sangat kan...kang cerewet sgt terus die taknak tolong..padan muka sendiri hahahaha

So pada saya,sehebat mane lah kite ni pon sebagai mak..kite tetap perlukan bantuan dari husband and lagi bagus kalau ade family yang membantu..dan tak salah kalau sekali sekala kite mintak tolong dari mereka tapi biarlah kena gayanye dan jangan lupe ucapkan terima kasih..jangan jadi cam saya ni yang selalu lupe nak cakap thanks kat husband saya..sian die dapat bini camni.

14 comments:

NM said...

ye betul.

salina said...

yup..so true...thanks to my hubby sbb sangat sabar membantu saya yg hot temper ni hihihi

Mag said...

huhu..kenapa pulak kesian..beruntung la dapat bini macam ni..walaupon sibuk bekerja tetap jalankan tjwb sebagai isteri n ibu..=)

Am said...

mmg kena sama2 buat keje...kalo x mau pitam n cepat tua huk huk huk tp xleh nk jadik perfectionist la...masing2 penat keje, mana2 yg sempat je la.. lain2 tu kena pejam mata hehe

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

salam kenal. besar ye cabaran sbg mommy nih. all the best ;)

liza said...

laki aku suka ngelat walaupun sebenarnya dia tahu buat sebab dia yg jaga adik2 dia masa kecik...kekadang tension gak bila aku kata aku penat n mintak dia tolong mandikan wafiy or apa2 laa..dia akan kata..itukan keja aku..aku kan housewife sepenuh masa.macam dia keja kapal...adeiiihhh..geram2..tapi kalau mood baik n aku bodek2..dia akan buatlaa..cuma a big NO kalau basuh berak..dia kata busukkkkk..sabar jer laa

Anonymous said...

salam kenal....sgt setuju=)

Nia said...

takpe,..supermommy pun manusia biasa, perlu suami untuk bantu. rumahtangga kena saling kerjasama kan..hehe

Farah . 5577 said...

betul.. setuju sgt!!
sama laa, hubby byk tlg, lagi2 bile time preggy n kena sickness mmg majoriti dia yg buat..
n dia pun dh biasa, jaga adik2 sedara dulu..
n yupp, kite pun xleh nk cerewet sgt kena appreciate dia dh nak tlg.

isabelle said...

i mmg x dpt bygkan bapak2 jenis yg x ambil tahu psl penjagaan anak. tau nak 'buat' jer.
kesian si bini tu.
we r lucky our spouses are not like that

Drama Mama said...

true indeed! kalau suami ni jenis tak tolong, penat lah kita kan. tak nak tolong takpa tapi ambik maid sorang kasik kat bini! haha

http://twinkywinkystars.blogspot.com

Diyana said...

skrg saya n suami urus sorang satu anak.dia tk leh ngelat dah..haha.

Unknown said...

betul tu!agreed

hijauoren said...

hasben aku pon sgt membantu... tanpe disuruh =)

Awards ~~thank you!