Friday, October 1, 2010

Do not underestimate ur child..

yes! it's true..anak2 kita memang genius..kadang2 kita je yang selalu limitkan tahap kecerdasan dan capabilities mereka..yela mungkin kita taknak orang anggap kita ni cuba nak bangga2kan anak sendiri..but hey! kalau bukan kita as parent yang patut rase bangga then nak harap sapa plak kan?setiap ape yang kite cakap untuk anak adalah doa..lebih2 lagi kata dari seorang ibu..cepat je termakbul.

kat rumah,saya tak pernah limitkan kat mane afif nak belajar..atas katil boleh..depan tv boleh..kat dapur boleh..takdenye kena duduk kat kerusi dan meja tulis pon..kadang2 saya menyanyi dan menari dengan afif ...sama juga kalau kat luar rumah,he can always learn about anything out there..kalau dalam kereta,kenalkan die dengan bas,lori ,trees etc..that's the way learning should be..it must be fun! kalau tak memang budak bosan.

budak kecik macam ni..hati mereka masih lagi suci dan bersih..terang hati la senang kate..sebab tu cepat serap hahaha..ape je yang kite ajar atau tunjuk cepat je die tangkap..saya ingat lagi dulu mase ajar afif kenal body parts mase umur die setahun..cepat betul die tahu..takyah nak pakai buku pon..hari2 cuma ulang bende yang saya je..3,4 kali die dah ingat.

same like numbers..guna nombor2 yang ada kat butang lif rumah saya tu,afif dah kenal no 1-6 (sbb umah sampai tingkat 6 je hahaha)

jadi sila la jangan underestimate anak2 anda..trust me,they are genius!

oh ya lagi satu..pada saye la takde had umur untuk anak mula belajar sesuatu perkara..kadang2 ade orang kate belajar awal sangat budak cepat bosan..nanti die dah masuk sekolah tak tahu nak buat ape..hmm ye ke? i don't know? anak saya pon tak skolah lagi..wallahualam..tapi tak salah rasenye ajar die kenal bende2 di sekeliling die kan?

8 comments:

mommynadia said...

betul Farah..AGREED!
rumah nadia tingkat 11..bnyk skt lah Adam kena mengira..hehehe ;)

yatie chomeyl said...

inspired by this post..i pun lepas ni xnak limitkan baby SN punya ability. lepas ni i nak lebih gigih biarkan dia belajar benda baru everyday ;)

Elyn Sani said...

betui farah i setuju!!!

atulhani said...

betul tu farah.. macam my nephew, dari kecil saya suka bacakan buku and ajar dia from flash card.. lagi satu.. pasal kereta. haha..saya bukan ajar mana satu lori, bas, kereta.. tapi ajar mana satu myvi, kancil, bmw, wira, bas kilang, bas sekolah dan macam2 lagi..

kelakar,but the truth is, dia memang ingat dan kenal jenama2 kereta tuu..

Eliss said...

aku pun setuju lah ngan ko.diorang ni memang cepat belajar so jgn underestimate diorang!

isabelle said...

kena makin rajin la ajar anak mcm ni. duhh...rajin mcmanakah utk aku yg sedang membuyung ni?

Drama Mama said...

betul betul. actually the way nak dia blajar tu...ikut minat dia camana. macam my son sukaaaa sangat baca buku so i use books di samping benda2 lain. DVD also helps, you tube, toys, barang2 sekeliling rumah. like you said time naik kereta pun macam2 di aboleh belajar, alhamdulillah irfan dah ble kenal cloud and sky and everything in between sbb slalu sebut time kat luar. at this age diorang punya pembelajaran secara tak formal...kalau make it too formal dia boring skit, tapi ikut budak jugak kot. wallahua'lam. :-D

Farah . 5577 said...

sgt setuju..! :D

Awards ~~thank you!