Friday, January 14, 2011

Emo di hari jumaat

Marah btul bila saya baca entry kat blog ni..eh bukan marah dengan tuan punye blog yer..marah dengan nursery yang buat bende2 camni..dan marah jugak dengan parent yang bila dah tau tapi boleh hantar lagi anak ke nursery macam tu.dah kalau jadi apape sape yang meraung nanti???

Tolong jangan bagi alasan.."nanti kalau report..saya nak anta hantar anak ke mana plak?" pliss la ok..selagi di biarkan bende2 camni..selagi tu la nursery2 yang kuang haja ni bermaharajalela buat bende2 tak baik kat anak2 kita..selagi tulaaa nursery ni ambil senang je dengan komplen2 mak bapak..sampai bile pon kes bayi lemas/tercekik tak habis2 kita dengar dalam berita..kalau polis tak layan..tolong la report kat jabatan kebajikan..tak silap saya,untuk dapatkan lesen bukak nursery ni banyak kriteria2 yang JKM diorang kena patuhi..and trust me..banyak nurseri kat Malaysia ni takde lesen yang sah pon ok sebab gagal untuk patuhi requirement dari JKM tu.

Dekat dengan rumah saya banyak gile nursery tumbuh macam cendawan..dulu mase pregnantkan afif,saya ade buat site survey la ke nursery2 ni..sebab nak tengok keadaan sebenar mcm mane kan..and waktu saya pegi tu dalam pulul 3 -4 ptg...bayangkan..budak2 kecik dengan besar bercampur..mane yang kena buli..mane yang menangis..mane yang pampers dah berat..bukan pengasuh kisah..pastu lagi kesian sebab nursery tu dalam apartment.so bayangkan budak2 tu terkurung seharian dalam rumah yang sempit..ramai plak tu..lebih 20 budak dengan 2 orang penjaga.haihh saya masuk sekali pon dah pening..macam mane budak2 kecik tu yang hari2 dok situ..sebab tu saya bukan la kate semua budak yer..tapi ada yang saya jumpa budak2 duduk nursery ni die kuat memukul budak lain.ganas sikit compare dengan budak2 yang duduk dengan mak sendiri/bbsitter..mungkin environment dekat nursery tu yang jadikan diorang macam tu..

so parent sila la aware dengan bende2 camni..tanggungjawab kita untuk pastikan anak2 kite membesar dengan selamat..tanggungjawab kite jugak untuk pastikan die dijaga dengan sempurna dan betul waktu kite sedang sibok cari rezeki.jangan pandai buat anak pastu tak pandai urus..yer saya tahu ayat saya pedas skit..tp seriously ok..jangan atas desakan hidup yang berpunca dari kita sendiri tapi anak2 kita yang jadi mangsa.

p/s:sorilaa entry terlebih emo..tgk gamba budak kecik kena paksa tido dengan ditutup mukanye dengan bantal adalah sangat kesian dah berbahaya..orang dewasa pon leh lemas ni plak budak.

15 comments:

CuppyCakeMommy said...

memang tahap kesialan to the max

iZa said...

tgk pic bebudak tuh trus teringat kat iffat..fyi,iffat baru pas kene hempap ngan tv kat nurseri..sib baik kene kaki je,just imagine kene kepala..mau haru hidupku skang nih..
pg tadi dah discuss ngan penyelia nurseri tuh..bincang2 camne nak improve on safety especially kawalan on budak2 yang tgh 'buas' dan menyebabkan budak lain cedera..
dalam kes ni,iffat cedera sbb budak lain tarik wayar tv, and it fell kene iffat..

Elyn Sani said...

sabar beb. aku tgh smlm pun berangin. tp ssh la org yg bukak taska ni mcm takle pikir je kalau la itu anak die kan?

Diyana said...

huhu..isk.sian bdk2 tu..:(

Eliss said...

memang bahaya la tutup kain kat muka.mcm taska ofiz aku ni, dia tutup semua langsir dan lampu utk bagi anak2 kecik ni tido.guna la teknik mcm tu.

Mrs. Simplicity said...

akan siasat kat mana taska ni sebab i tinggal kat seri kembangan jugak. balik karang nak tunjuk gmbr2 ni kat taska anak2 i.

..:: WiRdA ::.. said...

tetiba aku jadi sentap bila tgk gambar tuu..sumpah terdetik dihati..tingat anak i kat nursery camne..huhuhuhu

tp setakat yg aku buat seprais pegi amik awal2.. tgk budak2 yg tingkat bawah tu tido, takde la kena tutup mata.. cikgu tutup cahaya tingkap je la.. pastu semua baring je..takmo tido pun kena baring..nanti tertdo sendiri la kot..

age bawah 2 thn depa letak bilik2 kat atas, tak bg bergaul ngan budak2 besar, yg tu aku takleh la nk terjah apa depa buat. rasanya insyaAllah takde mcm ni..huhuhu Allahualam..minta simpang laa.. T_T

fizamior said...

kejamnye!!!!!!
mmg xblh tolerate weh nursery yg camnih. aku pun panas bila dgr. kesiannya budak2 tu. aku sgt sedih :(

isabelle said...

bertambah risau fikirkan nak hntr lil adib nanti.
kalo toddlers pun kita risau, apatah lagi baby.huhu

eiNa said...

seri kembangan tang mana la nih.. sereinity tu duduk mane farah? jgn kt umah2 aku udah..

an15 said...

teruk betul :(

an15 said...

teruk betul :(

Hanz Jamaludin said...

adoi..emosiku terganggu tgk gambar2 itu! ;(

teringat pada anak2 sendiri... T_T

Anonymous said...

yes..i tgk pic tuh..siap leh nangis..terbayangkan my ecah and danish..

"ya allah..kau lindungi la anak-anakku sekarang"..

syukur sangat sebab anak-anak dijaga bibik yang dipantau oleh ibu ku tercinta

yatie sawanila said...

tula pasal bila pikir nak kerja... berat hati nak lepaskan anak kat orang lain

Awards ~~thank you!