Wednesday, February 8, 2012

Memasak di rumah -jimat masa?

Our conversation last night after dinner,

Suami: Sejak awak rajin masak kat rumah ni..rase jimat betul duit belanja..the idea of cooking at home ni memang bagusla..jimat! (yer point suami saya di situ ialah selamat duit poket die dari asik belanja anak bini makan luar hahaha)


Saya: hmm memangla jimat..makan kat luar bukannye sedap sgt..kalau setakat nak makan simple2 kite makan kat umah jela..tapi my idea of cooking at home bukan sebab jimat duit..tapi jimat masa..sebab nak kate jimat duit..harga barang2 basah leh tahan jugak sekarang kan..kalau setakat nak makan 3 beranak..hampir sama je dengan belanja kat luar tu.

Kat mane jimat mase yang saya nampak tu?

1. On weekdays (hari bekerja ),saya biasanye akan allocate 30minit -1 jam je memasak dinner..masak dishes yang simple2 je...ade 2,3 jenis lauk dah cukup..lagipon suami memang jenis makan simple2 janji ade budu n cili padi die cukupla.

kalau lauk camni..saya cuma perlukan 30 minit je sebab sume main campak2.

2. Kalau dah kat umah tu..sambil2 masak tu..bolehla kite buat keje lain sekali..basuh baju,sapu sampah,mandikan anak,cuci pinggan makngkuk semalam..cuba kalau kite makan kat luar..melangut jela kat kedai tu nak dekat setengah jam sebab nak tunggu makanan sampai..kan dah nama buang masa.

3. Since saya ni bekerja..so bile dah balik rumah tu rase malassnye nak kluar balik..penat dah ok hadap jalanraya..dengan jem lah..dengan nak cari parkingla..buat tambah stress je and serius buang masa.

4. saya memang tak suke nak bersiap2 n kluar balik pastu balik semula ntah kol bape..katela kluar dinner kol 8 atau 9 malam..siap makan sume kol 10 malam..dah bilenye kita nak tengok homework anak? bile mase nak siap2kan barang sekolah die and baju kerja kita untuk esok plak.?Bile nak duduk borak2 dengan husband sambil layan dvd or tengok berita ke? so saya rase lebih berkualiti mase saya kalau saya masak je kat umah..kol 8 dah siap dinner..kol 8.30pm pantau afif buat homework die..kol 9 pm die dah kena masuk tido..and saya sangat happy dengan jadual ni sebab lepas afif tido..banyak bende saya boleh buat..and by the time kol 10 atau 11 pm saya pon dah leh tido...mak yang kurang stress dan cukup tidor,family die pon happy sebab kurangla die marah2 tak tentu pasal kan.siapa setuju?


hehe sebab husband saya kate,die dah kurang tengok saya meroyan skang hahahaha sabajela statement gitu ek..yela bila kite rase hidup kite kelam kabut dan tak teratur..memangla rase mcm nak marah je kan..kalau tak kena kat anak..kena kat suami..and bende2 camni sangat tak bagus..so pandai2la kita atur masa and cari waktu lapang kita sendiri untuk berehat..takleh semua nak blame keadaan..it's my choice untuk jadi full time working mother and i want to be happy with my choice..hidup ni bile semuanye dalam keterpaksaan dan tak ikhlas memang takkan happy sampai bile2.

Ape yang saya nak explain kat sini.. bila dah jadi mak ni,masa kite selalu je rase tak cukup..24 jam yang tuhan bagi tu kalau kite susun elok2 sebenarnye cukup je tapi kite yang tak pandai atur..so memandangkan tahun ni saya akan jadi lebih sibok (nanti bertambah lagi sorang anak) so saya cuba untuk urus masa saya sebaik mungkin and cooking at home is one way untuk reduce masa saya dari spend mase banyak kat luar and having more quality time with my family at home.

Tapi janganla plak salah anggap saya banned terus makan kat luar..kami makan luar during weekendla..time weekend memang la kluar pi shopping mall sume sekali harungla makan kat luar sekali.

9 comments:

SemuaTentangKita said...

Setuju sangat. Nak2 pulak kalau ada anak kecik cam auni tu. Seb baik tak terbalik jer meja makan kat luar tu..huhuhu

Selamat memasak!!

atulhani said...

saya makan kat umah gak..mak mertua masak, lagi jimat masa hihihihihi...
anyway, mmg salute la kat working moms yang sempat masak semua.. saya baru jadi ibu ni, nak mngurus kain baju dan anak sorang pun rasa kelam kabut... huhu

Eliss said...

aku hari bekerja memang msk ajer kat rumah. nak tggu hubby ntah kul bape dpat keluar :p dia balik lewat. so sementara tggu dia balik dinner, sempat basuh baju jemur baju segala.

Cik Lily Putih said...

me too farah, eventho ktorg berdua je kat umah. memang masak untuk dinner. tak lalu nak makan kat luar lah. klu kat umah goreng telur dengan kicap pun jalan gak kan.

Moments to Remember said...

Saya suka masak pagi before pergi kerja. Memang kena bangun awal sket tapi yg penting bila dah masak senang hati bila waktu petang. Balik keja kan dah penat. Jadi boleh relax main2 ngan anak. Husband balik, panaskan aje lauk. Hehehe...

isabelle said...

aaaaahhhh...lega aku baca entry kau ni farah.
ter'inspired' jap nak kembali rajin memasak. hehehe. thanks ye.
*acecece..aku cas rajin la kunun arini :P

Min Aina Ila Aina said...

Kitorang pulak makan kat rumah, tapi lauk beli kat kedai masa otw balik kerja, order call aje.hehe.

Malam atau sebelum subuh masa untuk memasak lauk anak pulak untuk bekal dia esoknya. Hujung minggu memang masak, jimat belanja dan jimat masa.

ak yuyunz said...

yep.. weekend la makan kat luar. kalau weekday makan kat luar jugak, broke satu hal la. lagi banyak hal, tak sempat tengok homework anak and dia pun tak dapat rest yg cukup sebab esok dah nak sekolah..

tapi tu la kadang-kadang datang pemalas, terbabas jugek.. :S

Anonymous said...

kita pun setujuk sangat..even this year nya azam nak banyak kan msk and makan kat umah..

and yes ..point yang diberikan amat tepat!

Awards ~~thank you!