Friday, July 9, 2010

Birth control menggunakan kaedah injection

Biasala kan..ade sesetengah orang memang mahir merancang keluarga secara natural..dan tentunye orang tu bukan saya la hahaha..saya tak reti kire hari dan saya tak reti nak tilik2 waktu subur bila,waktu tak subur bile..macam skang ni lagi susah nak kire sebabkan BF..kawan baik saya datang tak menentu..sesuka ati die la nak datang..kadang- kadang 2 bulan sekali..kadang- kadang 4 bulan sekali..kadang-kadang berkali2 sebulan hahaha

Family planning yang saya gunakan ialah kaedah injection.

Kaedah injection ni plak ade 2 jenis..

1. Depocon - setiap 2 bulan kena inject
2.Depopovera - setiap 3 bulan kena inject

kenapa saya pilih kaedah ni?refer sinilaa..dulu dah citer.

secara ringkasnye kaedah ni bagus untuk yang pelupa,yang sibok..sarapan pon kenkadang termiss apetah lagi nak makan pil hari2,yang penakut nak pasang implan atau iucd macam saye.

walaupon dah hampir setahun setengah pakai..saya takdela kate ni kaedah yang terbaik sebab die tetap ade kesan sampingan...period berterabur dan sikit2..kadang2 tak datang lebih dari 3 bulan..tapi bile buat test takdela plak pregnant..dah lama saya ni tak beli pad..hanya pakai pantyliner je..pinggang saya macam cepat sengal la..adekah sebab selalu kena cucuk kat bont*t setiap 3 bulan?

hmm kalau ade sesiapa yang guna kaedah yang sama..boleh share tak sebab saya nak tahu korang pon cepat sakit pinggang tak?

oh pada production susu plak,memang takde effect..so pada yang BF takyah risau k!

ha pastu..kalau sesiapa yang nak start menggunakan kaedah ni..sebaik2nye lepas habis pantang atau waktu tengah datang period tu terus consult dengan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN)...biasanye di klinik2 atau hospital kerajaan...kalau tak period lagi..kena tunggu sampai period jugak sebab die takut time tak period tu kite tengah pregnant ke..macam tula kate nurse LPPKN..

pastu bile nak dah start..takleh terlupe tarikh untuk datang for next injection plak...kalau miss 1 hari pon die taknak cucuk.die suruh tunggu cycle seterusnye maksudnye kena tunggu sampai kite period la..

so itujela saya nak share..kalau ade soklan2 lanjut yang rase macam tak sesuai nak share kat sana..leh email pada saya yer..mane la tau kot2 boleh tolong kan.

p/s: sian paul si sutung tu..penyokong team yang kalah nak ratah die sampai polis terpaksa ketatkan kawalan hahahahaha

13 comments:

Annasue'G said...

so far saya berjaya tak guna apa2. huhu. nak mkn pil malas,nak inject,implan,iucd tu takut.

psl si paul tu, smlm bebudak kat fb semua ckp nak masak die. lawak plak rasanya. huhu.

fizamior said...

aku tak buat planning pun.. bulldoz jek... ahahaha... sengal kan?

paul itu, sudah glemer tp terancam...hihihihihi....

SemuaTentangKita said...

disebabkan aku termissed 3rd dose injection tu la lekat bby skng ni :).
Tp aku paling tak suka bab period tak menentu tu..kekadang period berbelas hari dan kekadang 3 4 ari jer..pening la.

Min Aina Ila Aina said...

Saya nak kongsi pengalaman sikit...tapi mungkin tak sama dengan semua orang.

Saya ambik depo provera 2 kali, kemudian saya stop dan ambik Noriday. Sebabnya, dalam masa cucuk tu saya sakit pinggang, sakit belakang, sakit kepala..mood swing. Tapi susu ok.Period pun ok, cuma datang kejap je setiap bulan, 4 hari je sekali datang.

Apapun efek tak sama setiap orang.

Lynn Abd Latib said...

farah

still x makan ubat/guna kaedah merancang lain selain semulajadi..anak sulung & no 2 jarak 3 tahun 6 bulan...
sbb x mo makan/cucuk..sbbnya menyusu badan..selagi boleh mmg kena mintak tlg kerjasama dr suami jugak..

Elyn Sani said...

abg paul glemer abad ni!!! sutun sutun!!

aku amik pil. so far ok la sbb aku set alarm hahaha. kalau tak mau lupe gak mkn. period cycle mmg tetap sbb ade break 7days. cume masa memule mkn pil tu dlm 1&2 mnth mood agak swing huru hara. skang dh ok je....

Hanz Jamaludin said...

Sian sotong tu, kan?

Farah, thanks for sharing this..me tak pernah buatlah benda2 cenggini, memang nak plan nak amik tapi tak tahu nak pilih yang mana satu..bab makan2 pil ni pun me ni bukan boleh rely ngan pelupanya...

Tanya member yang letak implan tu..pun ada side-effectnyer bab menses haywired...menyebabkan me tambah penakut..pernah ada bidan cadangkan bab urut2 sendiri kasi kuar, which me musykil, boleh ker?

Am said...

aku ade gak plan2 nk pasang implan sbenarnya after period lepas besalin syira dulu...tp mcm x ok org bg review..pastu aku jadi takut...tu yg kire hari jek..ni kes aku penah amik pil after miscarriage(b4 pregy syira) tp asyik la lupe...lepas ni xtau la plak camner nk planning...

yatie chomeyl said...

i srtakat ni guna semulajadi je sbb mmg xsuka mkn ubat, x suka kena inject dan x suka kira hari hehehe...boleh x gitu?

isabelle said...

i pun guna kaedah semulajadi...
BF smpi x larat.hehehe.

lucky that it worked on me, sebab i mmg jenis malas gak nak ingat tarikh2 kena amik injection, masa2 mkn ubat...etc.

mancet said...

aku guna iucd,ok je,side effect period very heavy hukhukk..for the first few days,tp tak everymonth,depends,mood swing kdg2..ala period mcm besela mood swing,tp kdg die terlebih sket eheks..tp takpe.selamat setakat ni,owh dr insert iucd tu tak sakit pon,lg sakit ko kene seluk dr nak check bape cm bukaan ms nak branak :P
ok je farah iucd ,aku dh buat reseach sket dulu,and byk cons yg aku tak suka pada implanon,so i go for iucd,lg pon gynae aku dok pompang iucd,die pon pakai,die ckp ramai dr pakai iucd/iud jek..akakakka panjang puleks..aku rase mcm buat entry pule :P..maaf

hijauoren said...

tahnye manje mcm entry pule..

aku plan go for implanon tp sejak pas pantang aku x period2 lg ok... ade dtg jap dlm 4 ari lepas 10 hari abis darah nifas tp tu pon pakai pantyliner je.. mcm bukan period tp xtau la.. implanon pon kene tggu period kan.. so x cucuk2 lg la aku takat ni.. tp bile buat upt negative.. dh 2 kali test dh.. haha bajet subur sgt pulek.. adekah sy sebenarnye pregnant? harap puan farah dpt membantu =)

yg runsing,
mak anak dara

Farah . 5577 said...

hehe.. aku pun xgune apa2,check hari pun x.. precausion sendiri je..

tulah kan, kecian si sotong, suruh pilih, pastu nak ratah dia plak.. kihkihkih..

Awards ~~thank you!